11 نکته که در مورد پارچه استات نمی دانستید


11 نکته که در مورد پارچه استات نمی دانستید


پارچه استات که آن را به عنوان استات سلولز نیز می شناسید، از ترکیب الیاف طبیعی و الیاف مصنوعی ایجاد می شود. اگر چه استات از یک منبع طبیعی و تجدیدپذیر یعنی خمیر چوب به دست می آید، اما این پارچه به عنوان یک پارچه نیمه مصنوعی در نظر گرفته می شود. استات یک پارچه پرکاربرد و ضروری است که از آن در تولید انواع کالاها، از پوشاک گرفته تا دکوراسیون منزل و مبلمان استفاده می شود. در این مقاله قصد داریم شما را با این پارچه و نکات مهمی که در مورد این پارچه وجود دارد آشنا کنیم. بعد از خواندن این مقاله می توانید در مورد خرید این پارچه بهتر تصمیم بگیرید. پس با ما همراه باشید.

پارچه استات اولین بار در کدام کشور تولید شد؟

برای شروع بهتر است سری به تاریخچه این پارچه بزنیم. جالب است بدانید، ماده استات اولین بار در فرانسه مورد استفاده قرار گرفت. سال ها بعد این ماده در کشور انگلستان تبدیل به فیبر شد. ایالت متحده در اوایل قرن بیستم توانست از الیاف استات، پارچه استات را تولید کند.

پارچه استات چگونه تولید می شود؟

استات سلولز از خمیر چوب بدست می آید و طی یک فرآیند پیچیده به پارچه استات تبدیل می شود. ابتدا خمیر چوب به الیاف سلولزی تبدیل شده و سپس با اسید استیک ترکیب می شود. از ترکیب الیاف سلولز و اسید استیک تکه های استات ایجاد می شود. بعد از آن این تکه ها به الیاف تبدیل می شوند. الیاف استات در پارچه ای به نام استات که نوعی ابریشم مصنوعی است بافته می شود.

پارچه-استات-چگونه-تولید-می-شود؟

بیشترین کاربرد این پارچه در چه زمینه ای است؟

پارچه استات برای موارد مختلفی کاربرد دارد. از آنجایی که این پارچه دارای ویژگی ها ابریشم است، اغلب به عنوان پارچه لباس عروس و یا لباس های مجلسی از آن استفاده می شود. اساسا از این پارچه برای تولید محصولاتی استفاده می شود که نیاز به شستشوی زیاد ندارند.

نکات مهمی که باید درباره پارچه استات بدانید

نکات-مهمی-که-باید-درباره-پارچه-استات-بدانید

استات به جای مشتق شدن از سایر الیاف، به طور طبیعی تولید می شود. بنابراین ممکن است از ویژگی های آن شگفت زده شوید. در این قسمت شما را با ویژگی های پارچه استات و نکات مهمی که قبلا نمی دانستید، آشنا خواهیم کرد.خرید پارچه ژاکارد پفکی


این پارچه را جایگزین پارچه ابریشم کنید

اگر تاکنون این پارچه را از نزدیک لمس کرده باشید به خوبی متوجه نرمی و لطافت آن شدید. ظاهر آن مشابه پارچه ابریشم است. از اینرو می توانید این پارچه را به عنوان پارچه ای مقرون بصرفه، جایگزین پارچه ابریشم کنید.

استات پارچه ای برای محافظت از پوست شما است

نرمی این پارچه به شدت مشابه پارچه ابریشم است. کافی است دست خود را روی سطح این پارچه بکشید. آنگاه متوجه نرمی و لطافت آن خواهید شد. به همین دلیل این پارچه می تواند یکی از بهترین پارچه ها برای محافظت از پوست شما باشد. از طرفی الیاف طبیعی این پارچه باعث می شود که در استفاده بلند مدت و در هنگام تعریق به پوست شما آسیبی نرسد.

با انتخاب پارچه استات لاغرتر به نظر برسید

با توجه به بافت ابریشمی این پارچه می توانید مطمئن باشید که در زمان استفاده کاملا بر روی تن شما می نشیند. همین امر باعث می شود تا بعد از استفاده از این پارچه احساس بهتری نسبت به اندام خود داشته باشید. پس می توانید با این پارچه انواع مدل های لباس را بدوزید و نگرانی بابت چاق به نظر رسیدن نداشته باشید.

با رنگرزی متفاوت این پارچه آشنا شوید

همانطور که گفته شد پارچه استات نیمه مصنوعی است. به همین دلیل فرآیند رنگرزی این پارچه کمی چالش برانگیز است. شرکت های تولید پارچه برای اینکه به رنگی ماندگار و طولانی دست پیدا کنند، رنگ را در طی فرآیند تولید و تبدیل نخ به پارچه به آن اضافه می کنند. با این ترفند، پارچه تولید شده رنگی ماندگار و با کیفیت خواهد داشت.

پارچه ای با ظاهری فاخر، اما مقرون به صرفه است

یکی از بزرگترین مزایای پارچه استات مقرون بصرفه بودن آن است. فراوانی الیاف سلولز باعث می شود که پارچه تولید شده یک پارچه ارزان باشد. از طرفی هزینه های تولید پایین این پارچه باعث می شود که استات با قیمتی بسیار مناسبی در اختیار خریداران قرار بگیرد.

این پارچه دوستدار محیط زیست است

استات جزو پارچه های زیست تخریب پذیر است. از اینرو می توان گفت این پارچه نه تنها دوست دار پوست شما، که حتی دوست محیط زیست نیز هست. این نکته می تواند یکی از بزرگترین مزیت های استات باشد. توجه داشته باشید که این پارچه به سرعت در نور خورشید متلاشی نمی شود. اما با اضافه کردن دی اکسید تیتانیوم به طرز قابل توجهی این فرآیند تسریع شده و استات تجزیه می شود. توجه داشته باشید که دی اکسید تیتانیوم به عنوان یک افزودنی شیمیایی در بعضی از سفید کننده های لباس وجود دارد. از اینرو باید در زمان شستشو به شوینده ای که از آن استفاده می کنید و ترکیبات تشکیل دهنده آن توجه زیادی داشته باشید.

بعد از شستشو شما را به دردسر نمی اندازد

این پارچه بعد از شستشو جمع نمی شود و شکل اولیه خود را تا حد زیادی حفظ می کند. از طرفی پارچه استات به سرعت خشک می شود. تنها کافی است آن را مدت زمان کوتاهی در دمای اتاق آویزان کنید. بعد از حدود نیم ساعت این پارچه خشک شده و می توانید آن را جمع کنید.

این پارچه به شدت نسبت به گرما حساس است

پارچه-استات-به-شدت-نسبت-به-گرما-حساس-است

با تمام مزایایی که از این پارچه گفته شد، جالب است بدانید پارچه استات دارای معایبی نیز هست. به طور مثال این پارچه نسبت به گرما بسیار حساس است. این پارچه در دمای بالا به سرعت می سوزد و بافت آن آسیب می بیند. از اینرو باید توجه داشته باشید که در زمان اتوکشی درجه حرارت را تا جایی که امکان دارد پایین بیاورید. از طرفی توجه داشته باشید که حتما قبل از اتوکشی کمی پارچه خود را مرطوب کنید. این کار باعث می شود چروک های پارچه شما زودتر باز شود و دمای سطح پارچه به طور ناگهانی بالا نرود.

مراقبت از این پارچه را جدی بگیرید

از دیگر مواردی که در زمان استفاده از پارچه استات باید به آن اهمیت دهید توجه به حساسیت بالای این پارچه است. استات جزو پارچه های است که به شدت نسبت به مواد شیمیایی حساس است. پس در زمان استفاده از این پارچه باید در استفاده از عطر، پاک کننده لاک ناخن و سایر مواد شیمیایی خودداری کنید تا به لباس شما آسیبی وارد نشود.

مستعد چروک پذیری زیاد است

پارچه استات به راحتی چروک می شود. کافی است کناره این پارچه را در مشت خود نگهدارید و کمی فشار دهید. با رها کردن آن به سرعت متوجه چروک های ایجاد شده روی آن خواهید شد. پس بهتر است از این پارچه برای دوخت لباس های جذب و تنگ استفاده نکنید. زیرا ممکن است پس از چند ساعت شکل اولیه خود را از دست دهد و چروک هایی بر روی آن ظاهر شود.

از خشکشویی ها برای تمیز کردن آن کمک بگیرید

استات نسبت به سایر پارچه های طبیعی نیاز به مراقبت و نگهداری بیشتری دارد. به طور مثال استات در صورت شستشوی زیاد کیفیت و ظاهر اولیه خود را از دست می دهد. پس بهتر است به جای شستشو در منزل از خشکشویی ها کمک بگیرید.

منبع : 11 نکته که در مورد پارچه استات نمی دانستید

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد