مانتو مجلسی و آشنایی با 5 پارچه فوق العاده برای دوخت آن

مانتو مجلسی و آشنایی با 5 پارچه فوق العاده برای دوخت آن

مانتو مجلسی یک آیتم ضروری برای کمد هر خانمی محسوب می شود. احتمالا هر بار برای حضور در یک محفل رسمی و خاص، با این سوال رو به رو شدید که چه چیزی باید بپوشم؟ پاسخ قطعی این سوال، مانتو مجلسی است. در واقع حتی اگر همواره استایل اسپرت و کژوال دارید، همچنان مانتو مجلسی برای شما نیازی ضروری محسوب می شود. یک مانتوی مناسب علاوه بر این که ظاهر شیکی برای شما می سازد، به دیگران این پیام را میرساند که شما دقیقا متناسب با محیطی که در آن حضور دارید لباس پوشیدید.

اگر به طور کلی طرفدار استایل کلاسیک و رسمی هستید، یک مانتو مجلسی ساده می تواند برای شما کاربرد روزمره داشته باشد. به طور کلی می توان گفت مانتو مجلسی همان آیتمی است که شاید هر روز از آن استفاده نکنید اما یقینا به آن نیاز خواهید داشت. اگر قصد خرید اینترنتی مانتو مجلسی را دارید و یا به دنبال بهترین پارچه ها برای دوخت مانتو مهمانی هستید، مطالعه این مطلب می تواند برای شما بسیار جذاب و کاربردی باشد.

مانتو مجلسی چیست؟

یقینا به عنوان یک خانم جوان و طرفدار استایل کژوال، با این سوال رو به رو می شوید که اصلا مانتو مجلسی چیست؟ چه کاربردی دارد و در چه محیط هایی می شود آن را پوشید؟ برای اینکه همواره شیک و بروز به نظر برسید، مهم است که در هر محیطی، متناسب با آن لباس بپوشید. همانطور که از نام این لباس کاربردی مشخص است، مانتو مجلسی یک مانتو شیک برای مهمانی های رسمی است.

 

مانتو مجلسی شیک | فروشگاه پارچه نگارمانتو در اصل یک کلمه فرانسوی است و به انواع بالا پوش ها گفته می شود. به زبان دیگر، مانتو لباسی است که ما بر روی لباس های دیگر می پوشیم. با توجه به نوع پارچه و مدل مانتو، این لباس به دسته های مختلفی تقسیم می شود. محبوب ترین مدل های مانتو برای خانم های ایرانی، انواع مانتوهای روزمره و اداری است.

اهمیت مانتو در استایل

مانتو از اصلی ترین آیتم های استایل خانم های ایرانی است. در واقع اولین چیزی که در نگاه اول، چشم مخاطب شما را به خود جلب می کند، مانتوی شما است. این لباس کاربردی و روزمره بخش عمده ای از اندام شما را می پوشاند و معمولا به عنوان آیتم اصلی در نظر گرفته می شود. به این معنی که، معمولا خانم ها مانتو را به عنوان اصل انتخاب کرده و سایر لباس ها را از نظر طرح و رنگ با آن ست می کنند.

مانتو مجلسی به عنوان مهمترین آیتم شما در استایل مهمانی و مجلسی ظاهر می شود. طراحان معمولا در طراحی مانتو مجلسی سعی می کنند دو آیتم مانتو و لباس مجلسی را با هم ترکیب کنند. با توجه به فرهنگ ایرانی در مهمانی های رسمی، ممکن است این مانتو نقش لباس اصلی شما را داشته باشد. مانتو مجلسی انتخاب خوبی برای حضور در مهمانی های مختلط است. با انتخاب یک مانتو مناسب شما می توانید شیک، خاص و البته با حجاب کامل در میان سایر مهمانان بدرخشید. مانتو مجلسی به طور معمول در مراسم هایی مانند خواستگاری و عقد بیشترین کاربرد را دارند. در این مراسم ها چه میزبان باشید چه میهمان، به یک لباس تقریبا بلند و پوشیده نیاز دارید. به همین دلیل توصیه می شود همواره یک مانتو شیک مجلسی در کمد خود داشته باشید.

چرا به مانتو مجلسی نیاز داریم؟

اگر یک خانم محجبه هستید، یقینا این سوال برای شما مطرح شده است که چطور با یک پیراهن مجلسی بلند و سنگین از خانه خارج شوید. مانتو مجلسی یک گزینه فوق العاده برای حفظ حجاب شما از منزل تا محل میهمانی است. شما می توانید این مانتو را روی لباس مجلسی خود بپوشید و مطمئن باشید استایل مناسبی برای حضور در مهمانی دارید. علاوه بر این، مانتو مجلسی انتخاب خوبی برای داشتن یک استایل مناسب تا رسیدن به تالار است. در واقع شما می توانید با این مانتو و شلوار وارد تالار شده و سپس در آنجا لباس های خود را تعویض کنید.

چرا به مانتو مجلسی نیاز داریم؟اگر چندان صاعقه اهل پوشیدن لباس های پر زرق و برق نیستید اما باید در یک محیط رسمی حضور پیدا کنید، این مانتوها بهترین انتخاب برای شما هستند. برای حضور در محیط های خانوادگی رسمی مانند دید و بازدید عید و یا حضور در محضر ازدواج بستگان، یقینا به یک مانتوی شیک نیاز خواهید داشت. مانتو مجلسی یک لباس پرکابرد خواهد بود که می توانید با آن حسن سلیقه خود را به رخ بکشید.

 

یک مانتو مجلسی شیک چه ویژگی هایی دارد؟

اگر قصد خرید اینترنتی مانتو مجلسی را دارید اما نمی دانید چه مدل یا رنگی را انتخاب کنید، بد نیست با ویژگی های یک مانتو مجلسی ایده آل آشنا شوید.

پارچه منحصر به فرد

یک مانتو مجلسی شیک معمولا پارچه خاصی دارد. در واقع در طراحی این سبک مانتو مهمانی از پارچه های مناسب لباس مجلسی استفاده می شود. به همین دلیل می توان گفت اولین ویژگی یک مانتو شیک، پارچه منحصر به فرد آن است.

مدل خاص

یک مانتو مجلسی شیک چه ویژگی هایی دارد؟مانتوهای مجلسی معمولا مدل های خاصی دارند. طراحان در طراحی این سبک مانتو نهایت خلاقیت خود را به کار می برند. یکی از دلایل بروز این خلاقیت این است که این مانتو برای استفاده روزمره نیست، در نتیجه می تواند فرم عجیب و جذابی داشته باشد. مانتو مجلسی معمولا دنباله دارد و یا آستین های آن مطابق ترندهای روز طراحی می شود.

جواهر دوزی

مدل های تقطیر آب ساده تر مانتو مجلسی را با جواهر دوزی های خاص، به یک مانتو شیک تبدیل می کنند. به عبارت دیگر، ممکن است الگوی مانتو کاملا ساده و معمولی باشد اما نهایت خلاقیت طراحان بر روی جواهر دوزی های آن اعمال شده باشد. جواهر دوزی یا سنگ دوزی روی مانتوهای مهمانی در طیف های مختلفی انجام می شود. برای این کار معمولا از سنگ های اصل و گرانقیمت یا پولک و منجوق های ساده استفاده می شود.

وزن زیاد

کاملا طبیعی است که مانتو مجلسی در مقایسه با مانتوهای روزمره و معمولی وزن بیشتری داشته باشد. در طراحی این مانتوها معمولا از پارچه های نفیس و خاصی استفاده می شود که وزن بیشتری دارند. اضافه کردن سنگ های تزئینی، دکمه های خاص و انواع اکسسوری نیز در بالا رفتن وزن این مانتوها موثر است.

درخشندگی

تقریبا می توان گفت بدون استثنا، مانتو ‌مجلسی با پارچه ها و سنگ های درخشان دوخته می شود. لباس های مجلسی معمولا در مهمانی های شبانه استفاده می شوند. ویژگی اصلی یک لباس شب شیک و خاص درخشندگی آن است.

تزئینات زیاد

اگر مانتو ‌مجلسی شما پارچه ای خاص یا جواهر دوزی نداشته باشد، یقینا نیاز به تزئینات دیگری دارد. برای اینکه جلوه ای لوکس و فریبنده به این مانتوها داده شود، معمولا از تزئینات بسیاری استفاده می شود. گلدوزی، اپلیکه دوزی، استفاده از خرجکارهای پر زرق و برق جزو این تزئینات پرطرفدار است.

قیمت بالا

کاملا طبیعی است که مانتو ‌مجلسی در مقایسه با مانتوهای معمولی، قیمت بالاتری داشته باشد. طراحی خاص، الگو و برش منحصر به فرد و استفاده از پارچه های نفیس باعث افزایش قیمت این مانتوها می شود. در هنگام خرید اینترنتی مانتو مجلسی بد نیست به کیفیت پارچه و اکسسوری های مانتو توجه کنید زیرا دو فاکتور تعیین کننده در قیمت نهایی آن هستند.

نکات مهم برای خرید مانتو مجلسی

احتمالا تا به این جا به اندازه کافی با مانتو مجلسی و اهمیت آن در استایل خود آشنا شدید. در ادامه مطلب ما قصد داریم به بیان نکات مهمی که باید برای مانتو مجلسی در نظر داشته باشید، بپردازیم. اگر قصد خرید آنلاین مانتو مجلسی را دارید، این نکات برای شما مفید خواهد بود.

به مزون ها مراجعه کنید

اگر به دنبال یک مدل خاص مانتو مهمانی هستید، باید به مزون ها مراجعه کنید. مانتوهای مجلسی در فروشگاه های معمولی عرضه نمی شوند. مدل های عرضه شده در فروشگاه های معمولی نیز طراحی خاص ندارند و بیشتر تمرکز آن ها در ارائه مانتوهای روزمره است. مزون ها به عنوان مراکز طراحی و عرضه لباس های مجلسی، مانتوهای مهمانی شیک و خاصی در اختیار شما می گذارند.

به سایز خود توجه کنید

برای اینکه مانتو مجلسی جلوه خوبی بر تن شما داشته باشد، باید دقیقا متناسب با سایز شما باشد. مانتوهای مجلسی خیلی تنگ فعالیت کردن در مهمانی را برای شما سخت خواهند کرد. مانتوهای گشاد فرم اندام شما را نامتناسب نشان خواهند داد. برای داشتن یک مانتو مهمانی شیک، بد نیست به خیاط مراجعه کنید تا دقیقا متناسب با فرم بدن شما یک مانتو طراحی و آماده کند.

یک مدل خاص انتخاب کنید

اگر مایلید در یک مهمانی خاص بدرخشید، نیاز به یک مدل خاص دارید. برای داشتن یک مانتو شیک یا بر روی الگوی خاص و تمایز تمرکز کنید و یا به دنبال تزئینات متفاوت بگردید. ترکیب دو فاکتور الگوی خاص و اکسسوری های بسیار، اصلا انتخاب خوبی نخواهد بود.

رنگ مناسب خود را بیابید

نکات مهم برای خرید مانتو مجلسی

اگر به دنبال مواد بیولوژیک یک مانتو مجلسی برای یک مهمانی خاص هستید، بهتر است رنگ لباس شما با رنگ مانتو تناسب داشته باشد. اما اگر به دنبال مانتویی شیک برای استفاده در مهمانی های مختلف هستید، رنگ های تیره برای شما انتخاب خوبی خواهد بود. یک مانتو مجلسی مشکی با سنگ دوزی های برجسته هرگز از مد نمی رود. رنگ های روشن و پاستلی مانند آبی روشن یا صورتی چرک نیز برای خانم های جوان انتخاب مناسبی است. در هنگام انتخاب مانتو مهمانی شیک، از رنگ های بژ نیز غافل نشوید.

به کیفیت پارچه مانتو مجلسی توجه کنید

در هنگام خرید اینترنتی مانتو بهتر است به خوبی در مورد جنس آن تحقیق کنید. بخش عمده ای از زیبایی مانتو مهمانی در گرو کیفیت پارچه آن است. اگر پارچه مانتو مورد نظر شما کیفیت لازم را نداشته باشید، بر تن شما جلوه خوبی نخواهد داشت. علاوه بر این به سرعت چروک شده یا نخ کش و گلوله گلوله خواهد شد.

به نوع بسته شدن مانتو مجلسی دقت کنید

استایل شیک محرم

مانتوهای دکمه دار و یا جلو باز، بهترین گزینه ها برای مهمانی های رسمی هستند. این مانتوها را به راحتی می توانید در صورت لزوم تعویض کنید. مدل های زیپ دار و یا کاملا جلو بسته در هنگام تعویض شما را دچار مشکل خواهند کرد.

بر اساس قد خود انتخاب کنید

مانتوهای کوتاه و کتی برای خانم های کوتاه قد مناسب تر است. اگر مایلید بلندتر به نظر برسید، مانتو با قد بالای زانو برای شما مناسب تر است. اگر قد بلندی دارید و مایلید بلند و کشیده به نظر برسید، مانتوهای بلند برای شما ایده آل است.

به طرح پارچه دقت کنید

مانتوهای گلدار می توانند در دسته مانتوهای مجلسی قرار بگیرند مشروط بر آنکه طرح آنها شیک و خلوت باشد. اگر اضافه وزن دارید، پارچه های طرح دار با طرح های درشت برای شما مناسب نیست. برای اینکه لاغر و کشیده به نظر برسید، خطوط عمودی به مانتوی خود اضافه کنید.

بهترین پارچه ها برای دوخت مانتو مجلسی

خرید پارچه مناسب برای دوخت مانتو مجلسی بر اساس سایز و سلیقه شخص شما، به شما کمک می کند یک مانتو شیک و خاص داشته باشید. پوشیدن مانتو شخصی دوزی شده باعث می شود در نگاه اول این حس را به مخاطب بدهید که اهمیت بسیاری برای خود قائل هستید. اگر مایلید با بهترین پارچه های مناسب دوخت مانتو مهمانی آشنا شوید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

پارچه ژاکارد برای دوخت مانتو مجلسی

یکی از زیباترین و جدیدترین پارچه هایی که می توانید برای دوخت مانتو مهمونی استفاده کنید، پارچه ژاکارد است. این پارچه جذاب یکی از بهترین پارچه های ترند سال است که تنوع بسیار زیادی دارد. این پارچه سبک و لطیف انتخاب فوق العاده ای برای دوخت مانتوهای شیک و رسمی است. پارچه ژاکارد معمولا دارای الیاف درخشنده تافته است. به همین دلیل این پارچه گزینه مناسبی برای دوخت مانتوهای مجلسی محسوب می شود.

پارچه ژاکارد برای دوخت مانتو مجلسی

با استفاده از این پارچه می توانید مدل های مختلفی از لباس و مانتوهای مجلسی را تهیه کنید. این پارچه برای دوخت مانتوهای کتی نیز بسیار مناسب است. تنوع بالا، کیفیت زیاد و نگهداری آسان جزو دلایلی است که این پارچه را تا به این حد کاربردی و محبوب کرده است. پارچه ژاکارد سیملی و تافته با توجه به الیاف درخشانی که در آنها به کار رفته است برای طراحی مانتوهای مجلسی متنوع کاربرد بسیاری دارند.

 

پارچه یاخما

پارچه یاخما در دسته پارچه های توری قرار دارد. با انتخاب یک مدل و طرح و رنگ مناسب از این پارچه، می توانید مانتو مجلسی جذابی با آن طراحی کنید. این پارچه طراحی بسیار متنوعی دارد و در رنگ های فوق العاده ای تولید می شود. با استفاده از یک آستر مناسب و یا اضافه کردن نوارهای خرجکار متنوع، می توانید مانتوهای زیبایی با پارچه یاخما بدوزید.

پارچه یاخماپارچه یاخما بار الکتریکی بسیار نازک، سبک و لطیف است. اگر در فصل تابستان به یک مهمانی مجلل دعوت شدید، این پارچه گزینه خوبی برای دوخت مانتو مجلسی تابستانه است. توجه کنید که با توجه به زمینه توری آن، حتما به آستر نیاز خواهید داشت. البته می توانید این پارچه را بدون آستر نیز استفاده کنید اما باید لباسی که در زیر آن می پوشید را به عنوان آستر در نظر بگیرید.

دوخت مانتو مجلسی با پارچه ساتن

یکی از جذاب ترین و شیک ترین پارچه هایی که می توانید برای دوخت مانتو مجلسی استفاده کنید، پارچه ساتن است. البته قبل از هر چیز با انواع این پارچه آشنا شده و کیفیت آن را در نظر داشته باشید. پارچه ساتن آمریکایی یکی از بهترین گزینه های شما برای دوخت مانتوهای شیک و ساده است. این پارچه درخشش اندکی دارد و فرم ایستایی آن، ساتن را تبدیل به بهترین پارچه مجلسی کرده است.

دوخت مانتو مجلسی با پارچه ساتناین پارچه ساده، سبک و دوست داشتنی را می توانید با اضافه کردن تزئینات جذاب تر کنید. انواع سنگ های قیمتی و مروارید برای تزئین این پارچه مناسب است. پارچه ساتن سوزن دوزی نیز یک مدل شلوغ و فوق العاده برای دوخت مانتو مجلسی محسوب می شود. اگر قصد خرید اینترنتی مانتو مجلسی ساتن را دارید، قبل از هر چیز از کیفیت پارچه آن مطمئن شوید.

پارچه دانتل کار شده مجلسی

پارچه دانتل کار شده مجلسیمعمولا پارچه های سبک برای دوخت مانتو مهمانی توصیه نمی شود. اما پارچه دانتل کارشده، می تواند انتخاب متفاوتی برای مهمانی های تابستانی شما باشد. سنگ های به کار رفته بر روی این پارچه، نگاه هر کسی را به سمت خود جلب می کند. شما می توانید با استفاده از پارچه دانتل کار شده، یک مانتو مجلسی شیک و سبک داشته باشید. با توجه به فرم این پارچه، می توانید از این مانتو در موقعیت های غیررسمی نیز بهره ببرید.

 

مانتو مجلسی با پارچه گیپور

احتمالا پارچه گیپور را به عنوان یک پارچه مجلسی می شناسید. از این پارچه زیبا، سبک و متنوع برای دوخت انواع لباس های مجلسی زنانه استفاده می شود. مانتو مجلسی نیز از این قاعده مستثنی نیست. به عنوان یک خانم شیک پوش می توانید از تنوع بالا و زیبایی خاص این پارچه برای دوخت مانتو مهمانی استفاده کنید. پارچه گیپور با طرح های ریز و درست و تقریبا برجسته به شما کمک می کنند مانتویی متفاوت طراحی کنید.

این پارچه نیاز به آستری دارد و ایستایی آن نیز بسیار اندک است. با استفاده از آسترهای ضخیم می توانید ایستایی پارچه گیپور را برای طراحی کت و مانتو، تقویت کنید. اضافه کردن انواع سنگ های تزئینی و مروارید جلوه ای لوکس به مانتو گیپور شما خواهد داد. از این پارچه به عنوان خرجکار نیز می توانید در طراحی مانتو مهمانی خود بهره ببرید.

نکات مهم نگهداری از مانتو مجلسی

همانطور که تاکید شد، باید با مانتو مجلسی همانند لباس مجلسی رفتار کنید. مانتوهای مجلسی معمولا با پارچه لباس های مجلسی دوخته می شوند. در بیشتر موارد به همان اندازه نیز دارای اکسسوری و تزئینات هستند، در نتیجه باید برای مراقبت از آنها با احتیاط رفتار کنید.

به خشک شویی بسپارید

اگر مانتو مهمانی شما از پارچه های نفیسی مانند ابریشم یا تافته تهیه شده، بهتر است آن را به خشک شویی بسپارید. انواع پارچه های حریر یا گیپور نیز ممکن است با قرار گرفتن در ماشین لباسشویی، آسیب ببینند. امن ترین راه برای شستشوی مانتو مجلسی، سپردن آن به مراکز تخصصی و یا شستشو با دست است.

مانتو مجلسی را زیاد اتو کشی نکنید

مانتوهای مهمانی معمولا با پارچه هایی دوخته می شوند که چروک پذیری اندکی دارند. همانطور که می دانید، اتو کشی لباس هایی که دارای تزئینات هستند دشوار است. علاوه بر این، اتو کشی زیاد از عمر مفید پارچه می کاهد. بهتر است پس از هر بار استفاده، لباس خود را روی چوب لباسی آویز کرده و درون کاور قرار دهید. این کار به شما کمک می کند نیاز کمتری به اتو کشی پیدا کنید.

مراقب لکه ها باشید

پارچه های نفیسی که در دوخت مانتوهای مهمانی به کار می روند، به سرعت لک شده و معمولا رنگ ها را به خود جذب می کنند. به همین دلیل مهم است که مراقب لکه ها باشید و به سرعت برای پاک کردن آنها اقدام کنید. هر چه سریعتر برای پاک کردن لکه ها از روی لباس اقدام کنید، راحت تر پاک می شوند.

از مانتو مجلسی خود مراقب کنید

لباس های مجلسی معمولا با پارچه هایی دوخته می شوند که دارای الیاف پلی استر هستند. این الیاف به سرعت در مجاورت حرارت، ذوب می شوند. اگر در مهمانی شما آتش بازی برقرار بود، بهتر است از آن فاصله بگیرید. جرقه های آتیش و انواع فشفشه به سرعت به مانتوی شما آسیب می رسانند. برای مراقبت بیشتر از مانتو مجلسی، بهتر است آن را درون کاور مخصوص لباس نگهداری کنید. کاورها از نفوذ گرد و غبار به درون الیاف لباس جلوگیری می کنند.

آشنایی با 7 پارچه فوق العاده برای دوخت لباس کودک

آشنایی با 7 پارچه فوق العاده برای دوخت لباس کودک

دوخت لباس سند همکاری کودک یک کار جذاب و دوست داشتنی است. برای این کار می توانید از پارچه های رنگارنگ با الگوهای متنوع استفاده کنید. نتیجه کار نیز معمولا یک لباس کوچک، دلربا و بامزه است. البته باید در نظر داشته باشید، بچه ها پوست لطیف و حساسی دارند. در نتیجه قبل از هر کاری باید با بهترین پارچه های مناسب دوخت لباس کودک آشنا شوید. در واقع پیش از انتخاب رنگ و مدل لباس، باید جنس پارچه را انتخاب کنید. به طور معمول پارچه های نخی و پنبه ای برای دوخت لباس کودک پیشنهاد می شود. آشنایی با جزئیات و ویژگی های این پارچه ها و انواع مدل های متنوع آن برای داشتن یک انتخاب خوب، ضروری است. مطالعه این مطلب می تواند شما را با بهترین پارچه های لباس کودک آشنا کند.علاوه بر این، برای شما مفید و الهام بخش خواهد بود.

چه پارچه هایی برای دوخت لباس کودک مناسب است؟

اولین و مهم ترین نکته در انتخاب پارچه مناسب برای دوخت لباس کودک این است که نرم و ضد حساسیت باشد. اگر قصد دارید برای یک نوزاد لباس بدوزید این نکته اهمیت بیشتری پیدا می کند. پوست نوزادان به شدت لطیف و حساس است، به همین دلیل به پارچه های کاملا ارگانیک و نرم نیاز دارید. تنفس پذیری بالا نیز یکی دیگر از نکاتی است که باید به خاطر داشته باشید. لباس های دارای الیاف مصنوعی به سرعت چسبناک شده و جریان هوا را مسدود می کنند.

پارچه مناسب برای دوخت لباس بچه | پارچه نگار

نکته مهم بعدی، دوام پارچه است. برای دوخت لباس کودک باید پارچه ای را انتخاب کنید که در اثر استفاده زیاد به سرعت فرسوده نشود. لباس های کودک را باید به طور مداوم بشویید، در نتیجه باید در برابر شستشو نیز مقاوم باشد. معمولا اولین انتخاب برای تهیه لباس کودک، پارچه نخی است. این پارچه تقریبا تمام مشخصات مورد نظر را دارد اما رفتن به پارچه فروشی و درخواست خرید پارچه نخی، کار راحتی نیست. بد نیست بدانید، بیش از 50 مدل پارچه نخی وجود دارد. بعضی از مدل های این پارچه ممکن است زبر باشد. میزان چروک پذیری و یا دوام پارچه نیز در هر مدل متفاوت است. به همین دلیل ضروری است که به طور مشخص با چند مدل پرطرفدار این پارچه آشنا شوید. این پارچه ها بهترین گزینه های ممکن برای دوخت لباس کودک محسوب می شوند.

 

بهترین پارچه ها برای دوخت لباس کودک

قبل از معرفی بهترین پارچه های مناسب برای دوخت لباس کودک، اجازه دهید به یک نکته اشاره کنیم. برای دوخت لباس کودک باید قبل از هر کاری، پارچه مورد نظر را بشویید. تولید کنندگان معمولا برای حفظ آهار اولیه، از مواد شیمیایی استفاده می کنند. این مواد را می توانید با شستشوی اولیه پاک کنید. علاوه بر این در مسیر حمل و نقل نیز پارچه در معرض گرد و خاک و آلودگی قرار می گیرد. شستشوی اولیه به شما کمک می کند از پوست کودک خود در برابر آلودگی های اینچنینی محافظت کنید.


این شستشوی اولیه برای محاسبه میزان آبرفت پارچه نیز بسیار مهم است. پارچه های طبیعی با الیاف پنبه ای معمولا دارای آبرفت هستند. شستشوی پارچه قبل از برش به شما کمک می کند دقیق تر اندازه گیری کنید.

پارچه نخ پنبه برای دوخت لباس کودک

پارچه نخ پنبه میوه استوایی یکی از محبوب ترین پارچه ها برای دوخت لباس کودک است. این پارچه کاملا پنبه ای، نرم و سبک است. تعداد نخ های بالای به کار رفته در بافت پارچه نخ پنبه، میزان تنفس پذیری آن را به شکل چشم گیری افزایش داده است. بعضی از مدل های پارچه نخ پنبه کمی بدن نما است اما زیر دستی کاملا نرم و لطیف دارد.

پارچه نخ پنبه برای دوخت لباس کودک

بد نیست بدانید پارچه لباس بچه باید جاذب رطوبت باشد. از آنجایی که کودکان مدام لباس خود را کثیف می کنند و لباس ها بیشتر نیاز به شستشو دارد، جذب رطوبت فاکتور مهمی است. پارچه نخ پنبه بسیار سبک است و به سرعت نیز خشک می شود. در نتیجه به دفعات می توانید آن را بشویید و سریعا خشک و تمیز لباس کودک خود را به کمد بازگردانید.

پارچه وال

پارچه وال شباهت زیادی به پارچه نخ پنبه دارد. به همین دلیل است که برای دوخت لباس کودک از آن استفاده می شود. این پارچه در مقایسه با پارچه نخ پنبه کمی نازک تر، شفاف تر و تا حدودی ترد است. از پارچه وال می توانید برای دوخت لباس های خانگی کودک استفاده کنید. انواع دامن، تاپ، کت های و پیراهن های دخترانه را می توانید با این پارچه بدوزید. این پارچه سبک و نازک دوام بالایی دارد و برای استفاده روزمره کودک شما بسیار مناسب است.

پارچه وال برای لباس کودک

یکی از بزرگترین مزایای استفاده از پارچه وال برای دوخت لباس بچه، تنوع بالای آن است. تنوع طرح و رنگ در پارچه وال زیاد است و به راحتی می توانید با یک پارچه، مدل های بهاری خاصی بدوزید. علاوه بر این پارچه وال به راحتی با پارچه های نخی ساده ترکیب می شود.

پارچه پوپلین برای دوخت لباس کودک

پارچه پوپلین برای دوخت لباس کودک

 

پارچه پوپلین لختگی خون با توجه به تنوع رنگ بالا، یکی از بهترین پارچه ها برای دوخت لباس کودک است. این پارچه سبک و صاف است و می تواند ترکیبی از پارچه های پنبه ای و کتان باشد. پارچه پوپلین دارای بافتی تار و پودی و سطحی براق است. از این پارچه می توانید برای دوخت لباس های نیمه رسمی کودک خود استفاده نمایید. اگر یک پارچه پوپلین ساده و تک رنگ دارید، می توانید آن را با گلدوزی های جذاب تزئین کنید. توجه به این جزئیات کوچک می تواند لباس کودک شما را بسیار خیره کننده و منحصر به فرد سازد.


پارچه موسلین

 

پارچه موسلین معمولا در رنگ های سفید، شیری و کرم تولید می شود. این پارچه در دوخت لباس بچه و سایر لوازم سیسمونی بسیار پرکاربرد است. پارچه موسلین بافتی نازک، متراکم و گاهی درشت دارد. از این پارچه برای دوخت انواع پیراهن و شلوارهای نوزادی مناسب تابستان استفاده می شود. بعضی از مدل های آن برای دوخت تشک نوزاد و انواع پیشبند و قنداق نیز کاربرد دارد. تنفس پذیری بالای این پارچه آن را به یک پارچه دوست داشتنی و کاربردی تبدیل کرده است. این پارچه نسبتا ارزان قیمت، ظاهر جذابی ندارد و شما می توانید از آن برای آستر لباس کودک نیز استفاده کنید.

پارچه باتیست

پارچه نخی باتیست بچگانه

پارچه باتیست بیماری واریس به دلیل بافت سبکی که دارد برای دوخت لباس کودک بسیار مناسب است. این پارچه مانند نخ پنبه یا وال، شفاف نیست اما به همان میزان لطیف و سبک است. پارچه باتیست از الیاف پنبه تهیه شده و در مقایسه با سایر پارچه های نخی بسیار بادوام محسوب می شود. بد نیست بدانید، پارچه باتیست سوئیسی پارچه محبوبی برای دوخت لباس نوزاد و لباس خواب است.

پارچه کشباف پنبه ای

پارچه کشباف پنبه ای

 

پارچه کشباف مدل های متنوعی دارد که با الیاف مختلفی تولید می شود. محبوب ترین مدل پارچه کشباف، پارچه کشباف پنبه ای است. به عنوان مثال مدل های مرغوب تریکو در دسته پارچه های کشباف قرار می گیرد. پارچه کشباف پنبه ای برای دوخت لباس کودک بسیار پرکاربرد است. این پارچه معمولا در عرض و طول کشسانی قابل توجهی دارد. به همین دلیل کودک را در فعالیت های مختلف محدود نمی کند. علاوه بر این، تنفس پذیری و جذب رطوبت بالا آن را به یک پارچه منحصر به فرد تبدیل کرده است.

پارچه پشمی برای دوخت لباس کودک

پارچه پشمی

 

عمده ی تمرکز در این مطلب بر معرفی پارچه های سبک و بهاری برای لباس بود. اگر برای فصل سرما به دنبال یک پارچه مناسب، سبک و گرم هستید، پارچه های پشمی را فراموش نکنید. انواع خز و پارچه های پشمی تدی انتخاب خوبی برای دوخت لباس های زمستانی کودک هستند. نگهداری این این پارچه های مصنوعی نسبت به پشم طبیعی بسیار راحت تر است. پارچه های پشمی مصنوعی به راحتی در ماشین لباس شویی قابل شستشو هستند و بدون هیچگونه نگهداری خاصی، دوام بیشتری دارند. این پارچه ها در مقایسه با نمونه های طبیعی آن بسیار سبک تر نیز هستند.

پارچه کوک دوزی هندی را با چه پارچه هایی ترکیب کنیم؟

پارچه کوک دوزی هندی را با چه پارچه هایی ترکیب کنیم؟

حتما تا به حال با پارچه کوک دوزی هندی به عنوان یک پارچه ترند سال، آشنا شدید. این پارچه جذاب با توجه به طرح و الیافی که دارد، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. معمولا از این پارچه برای دوخت انواع مانتو و وست استفاده می شود. در نتیجه اگر به دنبال یک آیتم متفاوت بهاره یا پاییزه هستید، می توانید به یک وست یا جلیقه جذاب با پارچه کوک دوزی هندی، فکر کنید. این پارچه دارای الیاف نخ و پنبه است. در زمینه آن معمولا از پارچه لینن و وال درجه یک استفاده می شود. به همین دلیل به راحتی با پارچه های مختلف قابل ترکیب شدن است.

 

یکی بیشترین کاربردهای این پارچه، استفاده از آن به عنوان پارچه خرجکار است. همانطور که می توانید یک مانتو دوخته شده با پارچه کوک دوزی هندی را با شلوار جین یا کتان بپوشید، می توانید از انواع جین کاغذی و کتان را نیز به عنوان زمینه ای برای این پارچه استفاده کنید. استفاده از این پارچه به عنوان خرجکار یک روش مقرون بصرفه برای اضافه کردن آن به استایل شما است. در ادامه این مطلب ما قصد داریم به معرفی 6 پارچه فوق العاده برای ترکیب با پارچه کوک دوزی هندی، بپردازیم. اگر نمی دانید این پارچه زیبا با چه لباس یا پارچه های دیگری ست و ترکیب می شود، خواندن این مطلب برای شما الهام بخش خواهد بود.

آشنایی با 6 پارچه فوق العاده برای ترکیب با پارچه کوک دوزی هندی

شناختن پارچه های متناسب با یکدیگر، به شما کمک می کند استایل بهتری داشته باشید. همانطور که توصیه نمی شود شلوار جین را با لباس های مجلسی و سنگدوزی بپوشید، ترکیب پارچه های نخی با پارچه های مجلسی نیز ابدا توصیه نمی شود. در ادامه مطلب با بهترین پارچه هایی که می توانید با پارچه کوک دوزی هندی ترکیب کنید، آشنا خواهید شد.

پارچه لینن نچرال و پارچه کوک دوزی هندی

پارچه لینن نچرال و پارچه کوک دوزی هندی

همانطور که اشاره شد، معمولا برای زمینه پارچه کوک دوزی هندی، از پارچه لینن استفاده می شود. در نتیجه اولین و بهترین گزینه برای ترکیب با آن، پارچه لینن است. البته مایلید یک مانتو یا وست با ایستایی مناسب داشته باشید، پارچه لینن نچرال برای شما مناسب تر خواهد بود. بهتر است پارچه ای که برای ترکیب با پارچه کوک دوزی هندی انتخاب می کنید، از نظر رنگ با رنگ زمینه یا طرح اصلی پارچه، همخوانی داشته باشد. یکی از ویژگی هایی که پارچه لینن نچرال که آن را به گزینه ای ایده آل برای ترکیب با پارچه کوک دوزی کرده است، تنوع رنگ بالای آن است. این پارچه تک رنگ معمولا تنوع رنگ بالایی دارد. در نتیجه هیچ محدودیتی در ترکیب رنگ ها نخواهید داشت.

مدل مانتو دخترانه

پارچه لینن شب یلدا نچرال نسبت به لینن معمولی نرم تر و خنک تر است. در نتیجه برای ترکیب با پارچه کوک دوزی هندی برای شما بسیار کاربردی خواهد بود. این پارچه دارای الیاف کاملا طبیعی بوده و ایستایی آن نیز نسبت به سایر مدل های لینن، بیشتر است. به همین دلیل برای دوخت انواع کت های بهاره، مانتو و وست پارچه ای مناسب محسوب می شود. البته با توجه به داشتن الیاف کاملا طبیعی، آبرفت و چروک پذیری بیشتری نیز خواهد داشت. برای حل مشکل آبرفت بهتر است هنگام خرید، مقدار بیشتری از این پارچه تهیه کنید. چروک پذیری این پارچه نیز به راحتی با یک اتو کشی ساده و سریع، رفع می شود.

 

 

 

پارچه وال خامه دوزی

یکی از جذاب ترین پارچه هایی که در سالهای اخیر ترند شده، پارچه وال خامه دوزی است. این پارچه خاص با داشتن زمینه ای ساده و طرح های هم رنگ با زمینه، به سرعت مورد توجه طراحان قرار گرفت. همانطور که از نام پارچه مشخص است، زمینه این پارچه از پارچه وال تهیه شده است. این پارچه تمام ویژگی های پارچه وال را دارد. در حقیقت بهترین گزینه برای دوخت مانتو و پیراهن های تابستانی محسوب می شود. با توجه به دارا بودن الیاف نخ و پنبه، یکی از بهترین گزینه ها برای ترکیب با پارچه کوک دوزی هندی نیز خواهد بود.

مانتو تابستانی خامه دوزی

هرچند ممکن است ترکیب دو پارچه ای که دارای طرح و بافت است کمی اغراق آمیز به نظر برسد، اما با اندکی خلاقیت، نتیجه ای فوق العاده خواهید داشت. پارچه وال خامه دوزی بسیار سبک است. در بعضی مدل ها نیز ممکن است به یک آستر نخی نازک نیاز داشته باشد. ایستایی این پارچه با توجه به ضخامت آن در مدل های مختلف، اندک و متوسط است. برای ترکیب آن با پارچه کوک دوزی هندی بهتر است به سراغ رنگ های خنثی بروید. هر چقدر طرح خامه دوزی شده ساده و متراکم باشد، جلوه بیشتری به قسمت های کوک دوزی شده می دهد.

پارچه جین کاغذی و پارچه کوک دوزی هندی

پارچه جین کاغذی و پارچه کوک دوزی هندی

یکی از ویژگی آیین بودایی هایی که پارچه کوک دوزی هندی را تبدیل به یک پارچه پرطرفدار و ترند سال کرده است، کاربردی بودن آن است. شما می توانید یک کت یا مانتو با پارچه کوک دوزی را در استایل رسمی و کژوال استفاده کنید. در حقیقت اگر اهل پوشیدن شلوارهای پارچه و کفش پاشنه بلند هستید، یک مانتو کوک دوزی می تواند ظاهری شیک و گرانقیمت  به استایل رسمی شما بدهد. اگر طرفدار پوشیدن شلوار جین و کفش های راحت هستید نیز همچنان یک مانتو کوک دوزی ظاهری متفاوت و خاص به استایل شما خواهد داد.

 

مدل مانتو جدید

به همین دلیل یکی از پارچه هایی که می توانید با پارچه کوک دوزی ترکیب کنید، پارچه جین کاغذی است. این پارچه ظاهری شبیه پارچه جین دارد، اما کاملا نازک و سبک است. در تولید این پارچه معمولا از الیاف نخ و اندکی پلی استر استفاده می شود. بعضی از مدل های آن اندکی کشسانی نیز دارند. شما می توانید با ترکیب پارچه ای کلاسیک مانند پارچه کوک دوزی هندی با پارچه ای مدرن مانند جین کاغذی، یک لباس خاص مناسب استایل روزمره داشته باشید. ترکیب این دو پارچه برای طرفداران استایل بوهیمن نیز بسیار مناسب خواهد بود. فراموش نکنید می توانید پارچه کوک دوزی را به صورت تکه دوزی به جین کاغذی اضافه کنید.

پارچه مخمل

پارچه مخمل و ترکیب با پارچه هندی

تا بخش از مغرب زمین مطلب سعی کردیم در مورد پارچه های تابستانی و خنکی که می توانید با پارچه کوک دوزی هندی ترکیب کنید، صحبت کردیم. در ادامه قصد داریم به معرفی 3 پارچه زیبا، لطیف و گرم برای ترکیب کردن با پارچه کوک دوزی بپردازیم. اولین گزینه، پارچه مخمل است. پارچه مخمل در دسته پارچه های پاییزه قرار می گیرد. این پارچه جذاب یکی از قدیمی ترین پارچه های تولید شده در جهان است. البته تا امروز همچنان محبوبیت و جایگاه خود را در صنعت مد حفظ کرده است. همانطور که می دانید، دنیای پارچه های مخمل نیز بسیار متنوع و بی نظیر است. اگر به دنبال پارچه ای نفیس و خاص برای ترکیب با پارچه کوک دوزی هستید ما به شما مخمل های ساده تک رنگ و مخمل کوبیده را پیشنهاد می کنیم.

 

مخمل ساده معمولا درخشندگی کمی دارد که در هر حرکت سایه های زیبایی روی لباس ایجاد می کند. این پارچه معمولا ریزش دار است و از الیاف مصنوعی تهیه می شود. با آستر کشی آن می توانید ایستایی آن را تقویت کنید. در مقابل مخمل کوبیده کاملا مات است و پرزهای آن کاملا کوبیده شده است. این پارچه لطافت مخمل معمولی را ندارد و در هنگام لمس حس می کنید در حال لمس کاغذی هستید. ایستایی آن متوسط بوده و کاملا برای دوخت مانتو و کت مناسب است. ترکیب دو پارچه نفیس مخمل و پارچه کوک دوزی هندی، یک لباس گرم و چشمگیر برای شما خواهد ساخت.

پارچه فوتر و پارچه کوک دوزی هندی

پارچه فوتر و پارچه کوک دوزی هندی

پارچه فوتر یکی از پرفروش ترین پارچه های پاییزه است. این پارچه ساده و دوست داشتنی در دسته پارچه های پشمی قرار دارد. هرچند امروزه در تولید آن معمولا از الیاف مصنوعی نیز استفاده می شود. اما همچنان یک فوتر باکیفیت با میزان الیاف پشمی به کار رفته در آن شناخته می شود. یکی از ویژگی هایی که این پارچه را به یک پارچه پرطرفدار تبدیل کرده است، سادگی آن است. این پارچه پشمی گرم در مقایسه با سایر پارچه های پاییزه بسیار سبک و البته ساده و کاربردی است. شما می توانید با این پارچه انواع کت، پالتو، سارافون و دامن را طراحی کنید.

مانتو مجلسی کوک دوزی

سادگی طرح و بافت پارچه فوتر این امکان را برای شما فراهم کرده است که بتوانید آن را با پارچه کوک دوزی هندی ترکیب کنید. البته برای این کار بهتر است به سراغ فوترهای نازک تر بروید. زیرا این نکته که ضخامت هر دو پارچه باید با هم تناسب داشته باشند، بسیار مهم است. اضافه کردن یک آستر مناسب به این ترکیب، یک کت یا وست گرم مناسب زمستان برای شما می سازد.

پارچه کشمیر (توییت)

پارچه تولید ناخالص داخلی کشمیر (توییت) نیز یکی از پرفروش ترین پارچه های پاییزه محسوب می شود. این پارچه معمولا به دلیل داشتن چهارخانه های متنوع، انتخابی فوق العاده برای دوخت لباس های پاییزه است. به دلیل گرمای مطبوع این پارچه و ضخامت اندک آن، می توان آن را به عنوان یکی از کاربردی ترین پارچه های پاییزه نیز شناخت. از پارچه کشمیر برای دوخت مانتوهای پاییزه، انواع کت، دامن، شلوار و حتی شال و کلاه نیز استفاده می شود. این پارچه دارای الیاف پشمی بوده و بسیار لطیف و سبک است.

مدل مانتو کوک دوزی هندی زمستانی

هرچند این پارچه به دلیل چهارخانه های جذابی که دارد مورد توجه است اما برای ترکیب آن با کوک دوزی، باید به دنبال مدل های ساده و تک رنگ آن باشید. زیرا ترکیب دو الگوی شلوغ چهارخانه با طرح های رنگارنگ پارچه هندی، نتیجه چندان جذابی نخواهد داشت. اما به طور کلی این پارچه گرم، سبک با ضخامت مناسب برای ترکیب با پارچه کوک دوزی گزینه ای ایده آل است.

پارچه پولکی، کاربردها و ویژگی های خاص آن

پارچه پولکی، کاربردها و ویژگی های خاص آن

پارچه پولکی یکی از چشم نواز ترین پارچه های مجلسی است که در دوخت لباس های مجلسی و خاص به کار رفته می شود. ویژگی بارز آن زرق و برق های زیبای پولک های روی آن می باشد. زرق و برق خیره کننده و چشم نواز آن موجب شده که لباس های مجلسی بسیار خاص و زیبایی را با آن بتوانید بدوزید.

به دلیل ظاهر جذاب و خاص آن حتی بازیگران هالییود و خواننده های معروف از آن استقبال زیادی کرده اند. تنوع بالا در طرح و نقش های آن موجب شده که برای تمامی سلایق مناسب باشد. این پارچه برای دوخت لباس برای مراسم های عروسی، جشن، تولد و لباس های مجلل بسیار مناسب می باشد.

یکی دیگر از کاربردهای پارچه پولکی در دوخت خرج کار است. برای مثال این پارچه را می توانید با پارچه های ساده ترکیب کنید و یک لباس فوق العاده بدوزید. پولکی دارای انواع مختلف با تراکم های پولک مختلف می باشد. پارچه های به کار رفته شده در زمینه این پارچه متفاوت می باشند. پارچه های نازک و ضخیم برای زمینه این پارچه به کار برده می شوند. پولک های به کار رفته شده در آن نیز دارای اشکال مختلفی هستند.

 

بهتر است که شست و شوی لباس های پولکی را به خشک شویی بسپارید. زیرا در صورتی که این پارچه را در ماشین لباس شویی قرار دهید، پولک های روی سطح آن آسیب می بینند. اتو کشی آن را نیز باید به اتو شویی و اتو بخار بسپارید. اتو کشیدن با اتوهای معمولی روی لباس پولکی اشتباه ترین روش است. زیرا معمولا پولک ها از جنس پلاستیک هستند و با این کار آب می شوند. در ادامه با سایر ویژگی ها، ترفندهای دوخت و خرید پولکی آشنا می شویم.

 الیاف به کار رفته شده در پارچه پولکی

خوب است بدانید که پارچه مجلسی پولکی از دو قسمت پارچه زمینه و پولک ایجاد شده است. این پولک ها روی پارچه زمینه دوخته شده اند. پارچه پولکی به دو صورت دست دوز و کارخانه ای تولید و عرضه شده است.

خرید پارچه پولکی | پارچه نگار

پارچه زمینه استفاده شده در آن، پارچه ای سبک بوده که قابلیت کشسانی دارد. البته ممکن است که از پارچه های سنگین تر هم در تولید این پارچه استفاده شود. اما بیش تر پارچه های زمینه، سبک هستند. اغلب پارچه های زمینه به کار برده شده در زمینه آن عبارتند از: تور کش و حریر کش، تور ارگانزا، مخمل کش و پارچه لمه.

پارچه های پولکی طرح دار با پولک های شفاف یا هولوگرامی شفاف تولید می شوند؛ زیرا در این صورت جلوه بهتری خواهند داشت. پولکی با زمینه ساده می توانند هر نوع پولکی داشته باشند.

یکی از ویژگی های جذاب آن این است که با پولک می توان طرح های جذاب و خاصی را روی آن اجرا کرد. در خصوص جنس پارچه زمینه باید بگوییم که با ترکیبی از الیاف ترکیبی پلی استر ویسکوز یا نخ پنبه تشکیل شده است.

الیاف پلی استر

یکی از پرکاربردترین پارچه های الیاف به کار رفته شده در تولید پولکی، الیاف پلی استر می باشند. الیاف پلی استر علاوه بر این که در تولید پولکی به کار می رود کاربردهای دیگری هم مانند استفاده در موکت یا لایی، تور، پارچه چادری، پارچه مانتویی و فاستونی دارند.

روش تولید پلی استر در کارخانه به این شکل است که در ابتدا مواد اولیه شیمیایی دی متیل ترفتالات و اتیلن گلیکول در اثر فرایندهای شیمیایی قرار می گیرند؛ در نتیجه تبدیل به پلیمر می شوند. در مرحله بعدی این پلیمرها به واحدهای ریسندگی ارسال می شوند. در این مرحله در واحد ریسندگی پلیمرها به شکل لیف یا تار ریسیده می شوند.

سپس این مواد به واحدهای مشخص ارسال شده و دچار کشش، تثبیت، برش و عدل بندی می شوند. در مرحله نهایی الیاف پلی استر یا به تنهایی و یا با الیاف نخ پنبه یا ویسکوز ترکیب می شوند. سپس این الیاف به شکل تنیده یا نیم تاب تولید شده و به بازار عرضه می گردد.

الیاف پلی استر دارای ویژگی هایی نظیر دوام بالا، نرمی و لطافت، گرما، سبک بودن، ضد آلرژی و بهداشتی بودن هستند. یکی از ویژگی های عالی این الیاف این است که در هم پیچیده نمی شوند. این الیاف رطوبت نگرفته و همچنین بو هم نمی گیرند.

نوع پولک های به کار رفته شده

اگر به پارچه پولکی نگاه کنید، پولک هایی را روی سطح آن می بینید. آن ها بافت نیستند؛ بلکه وسیله ای تزئینی هستند که دارای جنس و اشکال مختلف می باشند.

نوع پولک های به کار رفته شده

پولک های پایگاه نظامی عرضه شده در بازار به شکل فلزی یا پلاستیکی به بازار عرضه می شوند. جالب است بدانید که پولک های به کار رفته شده در این پارچه، پولک هایی پلاستیکی، نرم و با دوام بالا هستند.

ویژگی ها

در ادامه با انواع ویژگی های پارچه پولکی آشنا می شویم. در این بخش پارچه های به کار برده شده در زمینه این پارچه را بررسی می کنیم و ویژگی های آن ها را نیز بیان می کنیم. پارچه زمینه، میزان بدن نمایی آن ها و میزان کشسانسی آن ها را بیان می کنیم.

یکی از پارچه های به کار برده شده برای زمینه، تور ابریشمی است. تور ابریشمی حالتی نازک و بدن نما دارد و دارای اندکی کشسانی می باشد. پارچه بعدی به کار برده شده در زمینه، شیفون، تور ابریشم یا همان نایلون می باشد. این پارچه حالتی بدن نما دارد و فاقد خاصیت کشسانی است. ارگانزا از دیگر پارچه های به کار رفته شده در زمینه پولکی به شمار می آید و حالتی بدن نما دارد.

قیمت پارچه پولکی

ضخامت آن کم است و نازک می باشد.  ارگانزا خاصیت کشسانی ندارد. مخمل هم برای زمینه پارچه پولکی به کار برده می شود. این پارچه دارای ضخامت بالایی می باشد. به دلیل ضخامت بالای آن حالت بدن نما ندارد. مخمل به کار برده شده در زمینه آن، دارای کشسانی از جهت عرض می باشد.

پارچه حریر یکی دیگر از موارد می باشد. این پارچه دارای بدن نمایی کمی می اشد. میزان بدن نما بودن آن بر اساس نوع پارچه بستگی دارد. شاید برایتان عجیب باشد اگر بدانید که پارچه پشمی هم به عنوان پارچه زمینه آن به کار برده می شود. این پارچه دارای ضخامت بالایی می باشد. حریر به دلیل ضخامت بالایی که دارد، بدن نما نیست.

بررسی بافت پارچه پولکی

از پارچه های مختلفی برای دوخت پارچه زمینه پولکی استفاده می شود. معمولا پارچه زمینه ای که در پارچه پولکی به کار می رود دارای بافتی نرم، لطیف و ظریف می باشد.

ضخامت پارچه های استفاده شده در زمینه آن متنوع می باشد. جنس پولک های استفاده شده روی این آن از پلاستیک یا فلز می باشند. زمانی روی این پارچه دست بکشید، پولک ها را روی آن احساس می کنید. معمولا از پولک های پلاستیکی در آن استفاده می شود.

 بررسی ایستایی

حالت ایستایی پارچه پولکی به صورت لخت و ریزش دار می باشد. لازم به ذکر است که جنس پارچه زمینه در میزان ایستایی آن تاثیر گذار می باشد. برای مثال پارچه زمینه مخمل و پشمی دارای ریزش کم تر و ایستایی محکم تر است. در صورتی که در زمینه پارچه پولکی از پارچه حریر و تورهای مختلف استفاده شده باشد لباس شما ریزش بیشتری خواهد داشت.

پارچه لمه حکومت نظامی نیز دارای لطافت و ریزش خوبی می باشد. این پارچه ایستایی لختی دارد. در دوخت لباس های پولکی با این پارچه باید از پارچه آستری هم استفاده کنید. از آنجایی که پارچه آستری هم در دوخت این مدل لباس ها به کار می رود در نتیجه ایستایی و ریزشی عالی دارد.

  میزان لطافت

میزان لطافت پولکی بر اساس نوع پارچه زمینه تعییت می گردد. در صورتی که پارچه زمینه به کار رفته شده، با ضخامت بالا باشد، پوست شما اذیت نمی شود.

پارچه های نازکی که در زمینه پولکی به کار رفته می شوند مانند پارچه تور یا حریر، ظریف و نازک می باشند. لطافت این پارچه ها را به خوبی می توانید روی پوستتان احساس کنید. برای این نوع پارچه های نازک و بدن نما از لایه آستری استفاده می شود.

میزان چروکی و شکنندگی

پارچه پولکی چروک پذیر نیست. البته می تواند دچار شکنندگی شود. شکننده بودن آن بر اساس کیفیت آن تعیین می شود.

در صورتی که پولک های کار شده روی آن نرم باشند، دارای چروک پذیری کمتری است. یکی از مواردی که باعث شکنندگی پولکی می شود، نشستن طولانی مدت است. در صورتی که پارچه پولکی یا لباس پولکی شما دچار شکنندگی شد، می توانید آن را با اتو بخار به حالت اولیه برگردانید.

میزان ضخامت

ضخامت پولکی بر اساس پارچه های زمینه به کار رفته شده در تولید آن می باشد. از آنجایی که از پارچه های گوناگونی برای تولید این پارچه استفاده می شود در نتیجه ضخامت آن ها نیز متفاوت می باشد.

با اینکه برخی کلیله و دمنه از انواع پارچه های پولکی بدن نما هستند اما کل پارچه نازک نیست؛ زیرا روی آن پولک هم به کار رفته شده است. در حالت کلی باید بگوییم که پولکی دارای ضخامت متوسطی می باشد.

گذری به تاریخچه پارچه پولکی

جالب است بدانید پولکی دارای قدمتی طولانی است. در زمان های گذشته از پولک های سکه ای شکل مشابه طلا برای تزئین این پارچه استفاده می کردند. آن پولک ها برای دیزاین لباس های ابریشمی افراد ثروتمند مورد استفاده قرار می گرفتند. با گذشت زمان پارچه پولکی در میان مردم عام نیز رواج پیدا کرد.

گذری به تاریخچه پارچه پولکی

همچنین پولک ها نیز تغییر کردند و به جای پولک های طلا از پولک های فلزی استفاده شد. البته امروزه پولک های فلزی هم جای خود را به پولک های پلاستیکی نرم داده اند. با گذشت زمان و با پبشرفت فناوری، ماشین های بافندگی جدیدی اختراع شدند؛ در نتیجه پارچه پولکی در مقیاس های صنعتی نیز تولید گردید.

 

 پارچه پولکی چه کاربردهایی دارد؟

پارچه پولکی یک پارچه فوق العاده و چشم نواز مجلسی است که دارای کاربردهای گوناگونی می باشد. برای مثال از این پارچه می توانید در دوخت انواع لباس های مجلسی استفاده کنید.

لباس های مجلسی بلند و کوتاه، پیراهن های مجلسی، تاپ، شومیزهای مجلسی و غیره استفاده کنید. دوخت لباس های مجلسی بچه گانه دخترانه با پولکی فوق العاده می شود.

کاربرد پارچه پولکی

پارچه مجلسی مدارک سری پولکی به تنهایی می تواند در دوخت لباس های مجلسی شما به کار رود. اما به دلیل پر زرق و برق بودن این پارچه می توانید آن را با پارچه های دیگر ترکیب کنید.

در صورتی که پارچه زمینه به کار رفته شده در آن بدن نما نباشد، نیازی به دوخت آستری برای آن ندارید. دوخت لباس های اندامی با آن بسیار زیبا و خاص می شود. در صورتی که پارچه زمینه پولکی بدن نما نباشد و حالت لختی داشته باشد می توانید از آن برای دوخت لباس های آزاد هم استفاده کنید.

انواع  پارچه پولکی بر اساس طرح

پارچه پولکی بر اساس جلوه ظاهری و طرح دارای انواع مختلفی می باشد. در ادامه آن ها را بررسی می کنیم. این پارچه ها عبارتند از:

پارچه پولکی ساده، طرح دار، زارا، پارچه آلیس پولکی و مونیکا.

پارچه پولکی ساده؛ شیک و جذاب

پارچه های ساده پولکی معمولا در بافت خود و پولک هایشان به صورت تک رنگ می باشند. البته تنوع بالایی در رنگبندی آن وجود دارد. پولک های به کار رفته شده در آن به شکل دایره ای و چند ضلعی هستند. پولک های روی آن انعکاس نوری و رنگی زیبایی دارند؛ به همین دلیل لباس های شب دوخته شده با آن بسیار خاص و پرجلوه هستند.

این پارچه دارای دو نوع می باشد. یکی از مدل های پولکی دارای دوختی در یک جهت می باشند. به این مدل پارچه های پولکی، پارچه پولکی ساده یک رو می گویند. نوع دیگر آن دارای دوخت دو جهته می باشند. معمولا پشت و روی پولک های استفاده شده در آن، رنگ متفاوتی دارند.

زمانی که دستتان را روی این پولک ها بکشید و پولک پشت و رو شود، رنگ آن عوض می شود. نام این نوع پولک ها، پولک دو رو، دو جهته یا دو خواب می باشد. پولک های استفاده شده در آن دارای تراکم بالایی می باشد. به دلیل این تراکم بالا، حالت بدن نما را مشاهده نمی کنید.

نوع دیگر پارچه ساده پولکی، پارچه پولکی سکه ای است. پولک هایی که در درون آن به کار رفته شده اند به شکل گرد و بزرگ می باشند. به دلیل تراکم پولک های آن، حالت بدن نمایی دارد؛ در نتیجه بهتر است که از لایه آستری برای آن استفاده کنید.

 پارچه پولکی طرح دار؛ پر جلوه و خاص

این مدل پارچه دارای طرح و رنگ های متفاوتی می باشد. این پارچه در بازار نیز به همین نام شناخته شده است. سایر پارچه های طرح دار پولکی عبارتند از: پارچه سایه روشن، پارچه پولکی با طرح های مواج، ریسه ای، شمشیری و اسلیمی.

 پارچه پولکی زارا

از پرطرفدارترین نوع پارچه پولکی باید به پارچه پولکی زارا اشاره کنیم. این پارچه در کنار داشتن قیمت مقرون به صرفه دارای کیفیت بالایی می باشد. این پارچه به صورت پر تراکم بوده و دارای طرح های راه راه می باشد. در بین راه راه های پولک دوزی شده می توانید بافت زمینه پارچه را مشاهده کنید. ایستادگی پارچه پولکی زارا به صورت لخت بوده و دارای حالت بدن نما می باشد.

از این پارچه پر تراکم می توانید در در دوخت لباس های کلوش و پر چین و شکن استفاده کنید. دقت داشته باشید که در دوخت لباس با آن از لایه آستری نازک برای قسمت های بالا تنه و پایین تنه استفاده کنید. یکی دیگر از کاربردهای آن برای خرج کار لباس است. قسمت های دور یقه، آستین های لباس و غیره را می توانید با آن بدوزید.

پارچه پولکی زارا

این پارچه دارای رنگبندی های گوناگونی می باشد.. با این پارچه می توانید انواع لباس های مجلسی گوناگون را بدوزید. این پارچه کاربردهای دیگری هم دارد. برای مثال با آن می توانید نیم تنه، دامن، دامن شلواری و غیره بدوزید.

پارچه پولکی زارا و پارچه های پولکی دیگر با تراکم پولک بالا، طرح خاصی ندارند. این مدل پارچه ها بهترین گزینه برای ترکیب با پارچه های دیگر هستند. از آن به عنوان خرج کار هم می توانید استفاده کنید. یکی از کاربردهای عالی آن می تواند دوخت دکلته های مجلسی باشد. در دوخت دکلته های مجلسی با پولکی حتما از پارچه ساتن براق برای لایه آستری استفاده کنید. بهتر است رنگ ساتن همرنگ با رنگ پارچه زمینه باشد.

 پارچه آلیس پولکی

آلیس پولکی یکی از نمونه های طرح دار پولکی می باشد. زمینه آن با پارچه ساده توری دوخته شده و طرح های مواج روی آن خود نمایی می کنند. از آن می توانید برای دوخت لباس های مجلسی اندامی و آزاد استفاده کنید. ضخامت آن کم بوده و حالتی بدن نما دارد. لباس های دوخته شده با آن ایستایی لخت دارند.

نکته جالب توجه این است که از این پارچه برای دوخت لباس عروس ساده و باشکوه استفاده می کنند. پارچه پولکی نقره ای و طلایی پولکی برای دوخت لباس های مجلسی مهمانی و عروسی ایده ای عالی است.

پارچه پولکی مونیکا

پارچه زمینه آن به صورت طرح دار راه راه براق است. این مدل یکی از پرجلوه ترین پارچه های پولکی به شمار می آید. پولک های ایجاد شده روی آن به صورت خط های ناصاف پیوسته قرار گرفته شده اند. این پارچه کاربردهای مختلفی مانند دوخت لباس های مجلسی و خرج کار دارد. یکی دیگر از خلاقیت هایی که می توانید با آن انجام دهید این است که آن را با پارچه های ساده ترکیب کنید.

پارچه های انیمال پرینت از پرطرفدارترین پارچه ها هستند. حالا فکر کنید که طرح انیمال پرینت پلنگی با پارچه پولکی بسیار جذاب و خاص می شود. پارچه زمینه ای که برای طرح پلنگی انتخاب می شود، پارچه لمه می باشد. پارچه لمه دارای بافتی بسیار نرم و لطیف و با حالت کشسانی است. ایستایی آن نیز به صورت لخت می باشد.

انواع پارچه های پولکی را بررسی کردیم. زارا، آلیس پولکی و مانیکا از محبوب ترین های پولکی می باشند. زمینه آن ها، تراکم پولک های به کار رفته شده در آن ها و همچنین طرح های آن ها با یکدیگر متفاوت می باشد. بر اساس طرح و مدلی که مدنظر دارید می توانید بهترین نوع آن ها را انتخاب کنید و برای دوخت لباس از آن ها استفاده کنید.

روش های نگهداری پارچه پولکی

اغلب لباس های دوخته شده با پارچه پولکی از لباس های مجلسی مجلل و گران قیمت به شمار می آیند. پولکی پارچه ای ظریف بوده که به مراقبت های ویژه ای نیاز دارد. در صورتی که می خواهید لباس مجلسی شما آسیب نبیند، لازم است نکات زیر را رعایت کنید.

 روش شست و شو

از آنجایی که پارچه پولکی در سطح خود دارای پولک است، نباید آن را داخل ماشین لباس شویی قرار دهید. در صورتی که لباس های مجلسی خود را در ماشین لباس شویی بگذارید، بافت پارچه شما آسیب می بیند.

 

اگر ماشین لباس شویی شما دارای برنامه های مخصوص شست و شوی پارچه های حساس مانند پولکی است می توانید آن را درون ماشین لباسشویی بگذارید. اما پیش از قرار دادن لباس در ماشین لباس شویی آن را به صورت پشت و رو تا کنید و داخل یک کیسه توزی سفید رنگ قرار دهید.

سپس تنظیمات ماشین لباس شویی را برای شست و شوی لباس های ظریف تنظیم کنید. شوینده های ملایم مخصوص برای شست و شوی پارچه های ظریف را برای شست و شوی لباس های خود استفاده کنید. در صورتی که از پولکی با زمینه تیره استفاده می کنید بهتر است که شوینده های مشکین شوی را تهیه کنید.

شیوه درست شست و شوی پولکی

روش شست و شوی درست این پارچه این است که آن را به صورت دستی بشویید. برای شست و شوی آن از شوینده های ملایم یا مشکین شوی به همراه آب سرد استفاده کنید. لباس های پولکی را اصلا نباید چنگ بزنید. در ابتدا آن را در درون یک تشت آب بگذارید. شوینده و آب سرد را هم اضافه کنید.

سپس اجازه دهید تا مدت یک ساعت خیس بخورد. در مرحله بعد قسمت های لباس که کثیف تر هستند مانند دنباله و پایین لباس های بلند و همچنین زیر بغل لباس را کمی بمالید و سپس لباس را آب کشی کنید. در صورتی که آستر لباس شما قابلیت جدا شدن را دارد، آن را به صورت جدا گانه بشویید.

بهترین روش شست و شوی لباس های پولکی این است که آن را به خشک شویی بسپارید. با اتو بخار پارچه شما آسیب نمی بیند و ایستایی و بافت پارچه آسیب می بیند.

 روش اتو کشی

پارچه پولکی نیازی به اتو کشی ندارد. در صورتی که حس کردید که در قسمت های درزش جمع شده، از اتو بخار استفاده کنید. اشتباه ترین روش اتو کشی این است که اتوی ساده را از روی پولک ها بکشید. پولک ها معمولا پلاستیکی هستند و با اتو کشیدن از روی لباس، آب می شوند. به دلیل ظرافت و حساسیت آن پیشنهاد می کنیم که آن را به اتو بخار خشک شویی بسپارید.

استفاده از خشک کن چرخشی و خشک کن ماشین لباس شویی برای خشک کردن پولکی ممنوع است. خشک کن های چرخشی باعث شل شدن کوک های پولک ها شده و ایستایی پارچه شما از بین می رود.

 روش اتو کشی

دقت داشته باشید که لباس های پولکی را برای خشک شدن در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید. زیرا نور مستقیم و شدید آفتاب به پولک های لباس شما آسیب می زنند و در نتیجه پارچه زمینه بور خواهد شد.

می توانید لباس را به صورت پشت و رو کنید. سپس آن را در قسمت سایه و روی رخت آویز قرار دهید. بهترین روش این است که لباس پولکی را به چوب رختی آویزان کنید. سپس قلاب چوب رختی را روی رخت آویز قرار دهید.

 ترفندهای دوخت پارچه پولکی

دوخت با پارچه پولکی آسان نیست. بری دوخت این پارچه سوزن های جدید تهیه کنید و چندین عدد سوزن داشته باشید. زیرا در زمان دوخت آن ممکن است سوزن شما چندین بار بشکند.

دوخت پولکی طرح دار از پولکی ساده سخت تر است. چرا که در فرایند دوخت این گونه پارچه ها باید به انداختن الگو روی پارچه در جهت درست دقت کنید. در ابتدا پارچه را به صورت کامل پهن کنید. سپس الگوهای پشت و روی لباس را در کنار هم گذاشته و روی آن قرار دهید. با انجام این کار درزهای لباس دچار کجی طرح نخواهد شد.

 ترفندهای دوخت پارچه پولکی

 

حتما در دوخت پولکی تجهیزات کامل و با کیفیت داشته باشید. از قیچی تیز با تیغه های ظریف برای برش الگوها استفاده کنید. البته به این نکته نیز دقت داشته باشید که برش آن ممکن است باعث کند شدن پارچه شما شده و شاید هم تیغه های قیچی خراب شود. به همین دلیل بهتر است که قیچی های نو خود را در دوخت این پارچه استفاده نکنید.

بهتر است که پولک های روی درز لباس را با بشکاف خیاطی باز کنید. البته برای انجام این کار به زمان و حوصله زیادی نیاز دارید. پارچه های پولکی با تراکم بالای پولک را نیز باید با همین روش و با صبر و حوصله انجام دهید. با این کار فرایند دوخت آسان تر شده و در نهایت دوختی تمیز و عالی خواهید داشت.

استفاده از ابزارهای مناسب

دقت داشته باشید که احتمال لیز خوردن پارچه در زمان برش زیاد است. به همین دلیل در هنگام برش باید الگو را به پارچه سنجاق بزنید. سپس می توانید برش خود را انجام دهید. لازم به ذکر است که پارچه باید از قسمت پشتی برش بخورد.

همچنین دقت داشته باشید که الگو باید به صورت کاملا باز باشد و سپس آن را روی پارچه بگذارید.در واقع باید برش را روی یک لایه از پارچه قرار دهید. باید از قرار دادن پارچه به صورت چندین لایه روی یکدیگر و برش زدن آن خودداری نمایید.

نکات مهم در خرید پارچه پولکی

یکی از مهم ترین نکات در هنگام خرید، توجه به کیفیت زمینه پارچه و همچنین پولک های به کار برده شده در آن می باشد. پیشنهاد می کنیم که زمینه هایی که با تور مات هستند را خریداری نکنید. در صورتی که پارچه زمینه حالتی شاین دار و براق داشته باشد، زیبایی لباس شما بسیار بیش تر می شود.

یکی دیگر از موارد مهم، کیفیت دوخت پولک ها می باشد. دقت داشته باشید که کوک های ایجاد شده پولک ها نباید زیاد شل یا سفت باشند. در صورتی که این کوک ها شل باشند، به سرعت پولک ها می افتند. در صورت سفت بودن کوک ها، اگر پارچه کشیده شود یا دستتان را بالا ببرید، ممکن است پارچه زمینه پاره شود. در نتیجه بهتر است پارچه پولکی با زمینه کشسان را تهیه کنید.

نکات مهم در خرید پارچه پولکی

اگر لباس شما با این پارچه دوخته شود، دیگر با کشیده شدن لباس شما، پولک ها باعث پاره شدن پارچه زمینه نمی شوند. این پارچه دارای مدل های مختلف با تراکم پولک های متنوعی می باشد. به همین دلیل در ابتدا باید مدل لباسی که می خواهید بدوزید را در نظر بگیرید و سپس پارچه مناسب را برای دوخت لباس مورد نظرتان تهیه کنید.

سخن آخر

پولکی یکی از پارچه های مجلسی زیبا و چشم نواز است. این پارچه دارای نمای زیبا و خاصی است که می تواند خالق لباس های مجلسی چشم نواز و ایده آلی باشد. پارچه های زمینه به کار رفته شده در تولید آن متفاوت هستند. برخی از آن ها که نازک تر هستند دارای حالت بدن نمایی می باشند. حالت ایستایی آن بر اساس تراکم پولک ها و پارچه زمینه به کار رفته شده در آن می باشد.

پولکی یکی از پارچه هایی است که روش دوخت آن دشوار می باشد. برای دوخت آن سوزن های متعددی را در کنار خود بگذارید. زیرا احتمال شکستن سوزن ها وجود دارد.

شست و شو و اتو کشی لباس های پولکی را به اتو شویی و خشک شویی بسپارید. زیرا حساس و ظریف است و باید با دقت و طی فرایندهای تخصصی شسته و اتو شود. پولکی کاربردهای متنوعی دارد. از آن می توانید برای دوخت انواع لباس های مجلسی، تاپ های زیبا و چشم نواز، لباس مجلسی بچه گانه دخترانه، خرج کار و غیره استفاده کنید.

میزان لطافت این پارچه بر اساس پارچه زمینه به کار رفته شده در آن بستگی دارد. پولکی در انواع ساده و طرح دار تهیه و تولید شده است. پولکی ساده به صورت تک رنگ تهیه شده اند. پولکی دو رو نیز از جذاب ترین ها هستند. زمانی که آن را لمس کنید، رنگ پولک های آن تغییر می کند.

در هنگام خرید باید به کیفیت پارچه و همچنین کیفیت پولک های به کار رفته شده در آن دقت کنید. برای مثال دقت کنید که کوک های ایجاد شده روی آن نباید زیاد شل یا سفت باشند.

​ پارچه استات چیست؟

پارچه استات چیست؟

پارچه استات چیست؟

پارچه استات یکی از جدیدترین پارچه ها درصنعت نساجی به شمار می آید. برای تولید این پارچه از رشته های نخ ریسی سلولز استفاده می شود. پارچه استات از سری پارچه های با الیاف مصنوعی است. جالب است بدانید که نام پارچه استات از واژه سرکه گرفته شده است. این پارچه از رشته های نخ ریسی سلولوز و و همچنین خمیر چوب تهیه می شوند. این پارچه زیبا و خوش جلوه از سری پارچه های ساخته شده با الیاف مصنوعی طلقی می شود.

تولید کنندگان برای بافت محکم تر استات، این پارچه را با ابریشم، پنبه یا پشم ترکیب می کنند. طریقه تولید استات با واکنش خمیر چوب با انواع اسید سیتریک ها می باشد. جلوه ظاهری این پارچه مشابه پارچه ساتن و ابریشم می باشد؛ به همین دلیل بسیاری از افراد این پارچه را به اشتباه می گیرند. همچنین به دلیل این که این پارچه از جدیدترین مدل های پارچه به شمار می آید، بسیاری از افراد آن را نمی شناسند.

در این مطلب قصد داریم با ویژگی های این پارچه، روش های مراقبتی و کاربردهای استات آشنا شویم. پارچه استات پارچه ای ظریف می باشد. به همین دلیل در هنگام برش و دوخت این پارچه دقت داشته باشید که اجسام نوک تیز در اطراف شما نباشند.

 

همچنین از انگشترهای بزرگ و تیز نیز استفاده نکنید زیرا پارچه نخ کش می شود. برای اتو کشی این پارچه باید دمای اتو را در درجه پایین تا متوسط تنظیم کنید. همچنین بهتر است از لایه محافظ نیز برای دوخت این پارچه استفاده کنید. استفاده از خرج کارهای مناسب و نوارهای خاص و شیک برای تزئین لباس های مجلسی استات ایده خوبی می باشد و در زیبایی لباس شما نیز تاثیر گذار خواهد بود. در ادامه با ویژگی ها و کاربردهای پارچه استات بیش تر آشنا می شویم.

تاریخچه پارچه استات

پارچه استات برای اولین بار در سال 1924 در کشور آمریکا تهیه و تولید گشته است. این پارچه همانند پارچه ریون بر پایه فیبرهای سلولوزی تهیه شده است.

استات اولین پارچه ترموپلاستیک محسوب می شود. زیرا این پارچه در برابر گرما ارتجاعی است. به دلیل همین ویژگی و انعطاف این پارچه در برابر حرارت در زمان های گذشته از آن به عنوان ماده ای عایث در برابر آتش در بال های هواپیما مورد استفاده قرار می گرفته است.

ویژگی های پارچه استات | پارچه نگار

 

در بازار انقلاب صنعتی به پارچه استات، پارچه استات ابریشمی و استات ساتن می گویند. یکی از کاربردهای این پارچه در دوخت لباس های مجلسی می باشد

اگر به دنبال یک پارچه جدید و خاص برای دوخت لباس های خود هستید، این پارچه را به شما پیشنهاد می کنیم. این پارچه از پرطرفدارترین پارچه ها محسوب می شود؛ به همین دلیل هم واردکنندگان این پارچه را در حجم بالا تولید و عرضه می کنند.

الیاف استات قدیمی ترین الیاف مصنوعی تولید شده در ایالات متحده پس از الیاف ابریشم مصنوعی است. استات برای اولین بار در فرانسه به عنوان یک پوشش برای بال هواپیما مورد استفاده قرار گرفت و بعدها به عنوان فیبر در انگلستان در سال 1923 استفاده شد. طراحی و ساخت این الیاف برای استفاده به عنوان یک پارچه در ایالات متحده در سال 1924 توسعه یافت.

الیاف به کار رفته شده در استات

لازم به ذکر است که الیاف پارچه استات پس از الیاف پارچه ویسکوز در سطج جهانی دومین فیبرسلولزی پر کاربرد به شمار می آیند. این الیاف جزو الیاف مصنوعی محسوب می شوند. هزینه تولیدی این الیاف نیز مقرون به صرفه می باشد. الیاف استات و ویسکوز الیاف سلولزی هستند. با گذشت زمان این الیاف جایگزین الیاف مصنوعی ساخته شده بر پایه نفت همانند نایلون، اکریلیک و پلی استر شده اند.

الیاف به کار رفته شده در استات

 

الیاف به کار رفته شده در این پارچه با انواع الیاف مصنوعی و طبیعی ترکیب می شوند. الیافی که با الیاف استات در ترکیب در می آیند عبارتند از الیاف نایلون، پنبه، پشم و ابریشم. در تولید پارچه استات مقاوم که برای لباس های ورزشی مناسب است، یک نوع فیبر با نام فیبر تری استات با پشم ترکیب شده تا این پارچه مقاوم شکل بگیرد.

کاربردهای پارچه استات

از آنجایی که سطح استات صاف و براق است، به همین دلیل برای دوخت لباس های مختلف و همچنین برای تولید لباس و لوازم جانبی مورد استفاده قرار می گیرد. ظاهر مجلل و خاص این پارچه باعث شده که برای دوخت انواع لباس های شب و لباس عروس نیز کاربرد داشته باشد. برای دوخت پیراهن های رسمی، کت و شلوار، بلوز، ژاکت و لباس زیر و غیره هم می توان از این پارچه استفاده کرد.

 کاربردهای پارچه استات

یکی نرخ بیکاری دیگر از کاربردهای استات، استفاده به عنوان دیزاین لباس ها می باشد. جالب است بدانید که این پارچه به عنوان پارچه برای دوخت لباس های فارغ التحصیلی نیز به کار می رود.

 

استفاده به عنوان آستری

یکی از کاربردهای پارچه استات، استفاده از آن به عنوان لایه آستری می باشد. این پارچه با حس لطافتی که دارد می تواند به عنوان لایه آستری لباس های شما به کار رود.

ایستایی استات

 ایستایی استات

به دلیل همین وزن سبک این پارچه با آن احساس راحتی خواهید داشت. ایستایی این پارچه روی تن عالی می باشد به حدی که دوخت لباس های مجلسی و فاخر را با این پارچه پیشنهاد می کنیم. پارچه استات فاقد خاصیت کشسانی می باشد. به همین دلیل برای دوخ لباس های جذب پیشنهاد نمی شود.

میزان لطافت

استات پارچه ای راحت و نرم است. این پارچه با وزن سبک خود دارای حس لطافتی عالی می باشد. یکی از ویژگی های این پارچه، نرم بودن آن می باشد. به همین دلیل لباس های دوخته شده با این پارچه حتی طی زمان های طولانی شما را اذیت نمی کنند و با آن ها احساس راحتی خواهید داشت.

یکی آلمان غربی از مزایای پارچه استات، مقاون آن در مقابل بید و کپک می باشد. این پارچه یک پارچه ضد حساسیت به شمار می آید. از این پارچه باید مراقبت های ویژه ای کنید. مثلا باید حواستان باشد که به وسایل نوک تیز و خشن نخورد که نخ کش نشود.

میزان چروکی و شکنندگی پارچه استات

یکی از ویژگی های استات، خاصیت چروک پذیری این پارچه می باشد. شایان ذکر است که پارچه استات، پارچه ای مستعد چروک شدن می باشد. اگر لباس استات داشته باشید و زمانی که آن را به تن دارید فعالیت های مختلف مانند نشتن و برخاستن و غیره کنید، می بینید که چروک می شود.

انواع پارچه استات را بشناسید

 انواع پارچه استات را بشناسید

استات دارای انواع متفاوتی می باشد. انواع پارچه استات عبارتند از: استات لاینر، پارچه ساتن استات، پارچه کرپ استات، پارچه استات 10000، پارچه استات 9000 ژاپن، پارچه استات مرلین، پارچه استات ژاپن و پارچه استات نانو.

نکات نگهداری از استات

روش درست شست و شو، خشک کردن و اتو کشی استات بسیار مهم است. با آگاهی از این روش ها و رعایت نکات لازم، پارچه استات و لباس های دوخته شده با آن تا مدت های زیادی دوام می آورند. در ادامه این روش های مهم را بیان می کنیم.

روش شست و شو

با انجام روش های مراقبتی از پارچه استات، این پارچه تا مدت ها دوام خواهد آورد. استات پارچه ای ظریف است و به مراقبت های خاصی نیاز دارد.

اگر به لباس های دوخته شده با استات نگاه کنید تمامی آن ها دارای علامت خشکشویی هستند. در نتیجه برای شست و شوی آن ها باید نکات را رعایت کنید و مراقبت کنید.

روش شست و شو

اصلا لباس های دادگاه لاهه استات را بدون توجه به علامت و مارک خشکشویی آن ها در ماشین لباس شویی نگذارید. پیشنهاد می کنیم که لباس هایی را با این پارچه بدوزید که به شست و شوی کمتری نیاز دارند. برای مثال دوخت لباس های مهمانی با این پارچه پیشنهاد می شود..

استفاده از آب سرد برای شست و شوی دستی استات

برای شست و شوی پارچه استات، لگن آب را پر از آب سرد یا ولرم کنید. خوب است بدانید که آب داغ باعث آسیب رساندن به بافت و رنگ پارچه می شود. برای شست و شوی استات، به چند قطه صابون مایع و غیر قلیایی و شامپوی بچه نیاز دارید. این دو ماده را به آب اضافه کرده و آن را در آب ترکیب کنید.

روش شست و شو با ماشین لباسشویی

اگر قصد شست و شوی پارچه استات را با ماشین لباسشویی را دارید، برنامه و تنظیمات ماشست لباس شویی را در تنظیمات شست و شوی دستی قرار دهید. دکمه prewash دکمه این تنظیمات در ماشین لباسشویی می باشد.

اگر با تنظیم کردن این ویژگی لباس های استات را بشویید، لباس شما چروک نشده و همچنین لکه های آن نیز از بین می رود. پودر مناسب برای شست و شوی لباس های استات نیز پودر یا مایع مخصوص شست و شوی ملایم لباس می باشد.

شست و شو با ملایمت

پیش از عمل شست و شوی لباس های استات، برچسب های درج شده روی این لباس ها را با دقت بررسی کنید. الیاف مصرف شده در پارچه های استات گوناگون می باشند. از آنجایی که ممکن است ترکیبات این الیاف در لباس های مختلف متفاوت باشد، حتما باید برچسب درج شده روی لباس های استات را به دقت مطالعه کنید.

بهترین روش شست و شوی لباس های استات، شست و شو با دست است. پارچه استات و لباس های استات را با مایع لباس شویی بشویید و دمای آب را در دمای 30 درجه سانتیگراد تنظیم کنید. یکی از نکات مهم این است که این پارچه را نباید بچلانید. استات را پیچ و تاب ندهید. برخی از افراد برای خشک شدن زودتر این پارچه به اشتباه آن را فشار می دهند. اما فشار دادن پارچه باعث آسیب رساندن به بافت و الیاف آن می شود.

پس از شست و شوی لباس های استات، لگن آب را خالی نمایید. سپس لباس استان خود را با آب سرد یا آب ولرم تمیز آب کشی کنید. در مرحله بعدی لباستان را بردارید تا آب اضافی آن گرفته شود. دقت داشته باشید که در کلیه مراحل شست و شو و آب کشی استات نباید آن را بپیچانید یا وز دهید. چرا که این کار باعث آسیب رساندن به پارچه شما می شود.

نکات مهم در خشک کردن

برای خشک کردن لباس های استات در ابتدا لباستان را روی یک حوله پهن کنید. همچنین می توانید لباستان را روی چوب لباسی آویزان کنید تا به صورت طبیعی خشک شود. هرگز برای خشک کردن پارچه استات و لباس های استات، آن ها را در دور خشک کن ماشین لباس شویی قرار ندهید.

اصلا نباید لباس های استات یا پارچه استات را برای خشک شدن در زیر نور مستقیم خورشید قرار دهید. چرا که با این کار بافت پارچه آسیب دیده و دچار تغییر رنگ می شود.

نحوه اتو کشی

برای جلوگیری از ایجاد چین و چروک لباس، لباس مرطوب را اتو کنید. دمای اتو را در درجه پایین تنظیم کرده و لباس را از جهت داخل آن اتو نمایید. پس از انجام اتو کشی می توانید لباستان را آویزان کرده یا آن را تا کنید.

نکات مراقبتی

اگر قصد شست و شوی پارچه استات با ماشین لباسشویی را دارید پیشنهاد می کنیم که ماشین لباس شویی را در چرخه ملایم قرار دهید. سرعت زیاد ماشین لباس باعث چروک کردن پارچه می شود و پارچه فرم خود را از دست می دهد.

پیشنهاد کاربردی دیگر این است که استات نباید برای مدت زمان طولانی خیس شود. زیرا خیس شدن طولانی مدت پارچه استات باعث از بین رفتن رنگ لباس می شود. برای از بین بردن لکه های پارچه استات نباید از استون یا حلال های آلی استفاده کنید. زیرا این مواد به الیاف پارچه آسیب می رسانند.

 

ترفندهای دوخت پارچه استات

پارچه استات یک پارچه سبک است و سطح آن به صورت صیقلی و صاف می باشد. به همین دلیل دوخت لباس با این پارچه راحت نیست و به مهارت نیاز دارد. دوخت این پارچه با چرخ خیاطی کمی دشوار است به همین دلیل بهتر است پیش از دوخت با ترفندهای دوخت آشنا شوید.

یکی از موارد مهم قبل از دوخت این است که این پارچه را قبل از دوخت بشویید تا بافت نرمی پیدا کند. یکی دیگر از نکات مهم دوخت پارچه استات، استفاده از سوزن نوک تیز می باشد. در ادامه با سایر نکات دوخت پارچه استات آشنا می شویم.

نکات مهم در دوخت پارچه استات

  • برای دوخت استات از سوزن و قیچی تز استفاده کنید. زیرا اگر سوزن و قیچی شما تیز نباشند، باعث گیر کردن و سوراخ شدن پارچه می شوند؛
  • در حین برش این پارچه از نگهدارنده پارچه استفاده کنید. نگهدارنده های مناسب برای نگه داشتن پارچه استات عبارنتد از انواع وزنه و اجسام سنگین؛
  • در هنگام دوخت استات اگر لازم بود می توانید از سنجاق و سوزن برای نگه داشتن لایه های درز استفاده کنید؛
  • برای دوخت این پارچه سوزن جدید تهیه کنید. همچنین در هنگام دوخت پارچه باید آن را محکم نگه دارید؛
  • برای اتو کشی پارچه استات به هیچ عنوان درجه اتو را در دمای بالا تنظیم نکنید. در عوض می توانید از یک تکه آهن گرم و خشک به موجب فشار به پارچه استفاده نمایید؛
  • در تمامی مواقع قبل از دوخت پارچه اصلی استات، روی یک تکه پارچه استات، دوخت را آزمایش کنید؛
  • نخ های مناسب برای دوخت استات عبارتند از انواع نخ های پنبه ای نرم و لطیف و همچنین نخ های نخی؛
  • برای از بین بردن رد سوزن روی پارچه، پارچه را با انگشتتان کمی خراش دهید تا جای آن را پوشش دهد؛
  • در هنگام دوخت از انگشتر های بزرگ، تیز و لبه دار استفاده نکنید؛ زیرا پارچه استات پارچه ای حساس است و پارچه شما نخ کش می شود؛
  • قبل از خیاطی ناخن هایتان را چک کنید که شکستگی نداشته باشد و در پوست دستتان هم خراشی وجود نداشته باشد. زیرا این موارد هم باعث آسیب رساندن به پارچه می شود؛
  • استات را دور از هر گونه عطر، پاک کننده لاک ناخن، الکلی و حلال های آلی با الکل نگه دارید.

نکته مهم در هنگام خرید پارچه استات

 نکته مهم در هنگام خرید پارچه استات

استات یکی از بهترین پارچه ها در صنعت نساجی به شمار می آید. به دلیل ویژگی های عالی این پارچه، یکی از پرطرفدارترین پارچه ها بوده و طرفداران زیادی هم دارد. در ادمه به نکاتی که در هنگام خرید این پارچه باید به آن ها دقت کنید، اشاره کنیم.

انتخاب پارچه مناسب در هنگام دوخت

یکی از مهم ترین موارد برای خرید پارچه، خرید یک پارچه با کیفیت بالا است. با خرید پارچه با کیفیت استات، یک لباس باکیفیت خواهید دوخت. به همین دلیل فروشگاه معتبر پارچه فروشی را برای خرید پارچه استات انتخاب کنید. بر اساس کاربردی که در نظر دارید و لباسی که می خواهید تهیه کنید، متراژ پارچه را در نظر بگیرید.

 

آبرفت پارچه را در نظر بگیرید

پارچه استات دارای آبرفت است. به همین دلیل پیش از خرید این پارچه آبرفت آن را در نظر بگیرید و پارچه بیش تری تهیه کنید. پس از خرید پارچه و پیش از دوخت آن، پارچه را حتما بشویید.

در صورتی که پارچه را پیش از دوخت نشویید، پس از اولین شست و شو، لباس استات فرم خود را از دست می دهد. پیش از برش و دوخت پارچه، تمامی چین و چروک های ایجاد شده روی پارچه را اتو کنید.

در برش پارچه استات دقت داشته باشید

یکی از مهم ترین نکاتی که در برش استات باید به آن توجه کنید، استفاده از قیچی تیز و باکیفیت می باشد. در فرایند دوخت پارچه استات، مرحله برش یکی از مهم ترین و سخت ترین مراحل است که به دقت بالایی هم نیاز دارد.

در صورتی که از قیچی کند و نامناسب استفاده کنید، برش و در نتیجه دوخت تمیزی نخواهید داشت. با استفاده از یک قیچی تیز می توانید برش های صاف، پیوسته و مرتبی داشته باشید و در نتیجه دوخت مطلوب و فوق العاده ای را تجربه می کنید.

استفاده از چرخ خیاطی مناسب برای دوخت پارچه استات

یکی از مهم ترین موارد در دوخت پارچه استات استفاده از چرخ خیاطی خوب می باشد. خوب است بدانید که خیاطان مبتدی می توانند از چرخ خیاطی راسته و زیگ زاگ برای دوخت استفاده کنند.

اما برای دوخت پارچه های سخت مانند استات یا برای دوخت لباس های سختی همچون شلوار لی و لباس های ضخیم به چرخ خیاطی خرفه ای نیاز دارید. چرخ خیاطی خوب و کاربردی آن است که بتوانید طی زمان های طولانی از آن استفاده کنید و با گذشت زمان های طولانی از کار نیفتد.

پرس کردن دوخت درزهای پارچه

هر درزی که دوختید را با اتوی گرم اتو کنید. وزن سنگین اتو را روی درزها قرار دهید. جالب است بدانید با اتو کشی مرحله به مرحله درزها، لباس زیبا و فوق العاده ای را می توانید بدوزید. زیرا این نکته بر زیبایی لباس تاثیر زیادی دارد. دمای اتو را بر طبق جنس پارچه استات تنظیم نمایید. البته دمای اتو را اصلا نباید خیلی بالا ببرید. فشار دستتان نیز باید به صورتی مناسب روی درزهای دوخته شده باشد.

انتخاب لایی مناسب

پارچه لایی برای مقاومت و ایستایی بهتر لباس مورد استفاده قرار می گیرد. پارچه لایی را می توانید در بخش هایی مانند یقه، پشت جیب ها، قسمت جلوی لباس و غیره استفاده کنید. لایی را می توانید در قسمت پشتی پارچه اصلی و با کمک اتو بچسبانید. فقط دقت داشته باشید که نباید اتو را روی پارچه بکشید.

اتو را روی پارچه گذاشته و سپس بردارید. با کشیدن اتو روی لایی و پارچه، پارچه تاب بر می دارد. برای جلوگیری از تاب برداشتن پارچه می توانید بخش بزرگی از پارچه را لایی بزنید و سپس تکه های الگوی آن را برش بزنید. در این صورت برش های سالم و خوبی خواهید داشت.

استفاده از خرج کار مناسب برای تزئین لباس

یکی از ایده های جذابی که می توانید در دوخت استات و لباس های استات پیاده کنید این است که از خرج کارهای مناسب برای تزئین و دیزاین لباس استفاده کنید. یراق و تزئینات با کیفیت روی زیبایی لباس شما تاثیرگذار هستند.

آویزان کردن لباس قبل از سجاف زدن

برای اینکه مطمئن شوید که پارچه ریزش مطلوب را دارد و پس از دوخت دچار تاب خوردگی یا کشیدگی نمی شود، پیش از سجاف زدن آن را آویزان کنید. با این کار تاب های لباس از بین می روند. همچنین پس از تکمیل دوخت لباس، ریزش درست پارچه را روی تن می بینید.

سخن آخر

استات پارچه ای نوظهور بوده که در دوخت لباس های مجلسی با شکوه کاربرد دارد. این پارچه زیبا و خاص ویژگی های فوق العاده دارد و به همین دلیل طرفداران زیادی هم دارد. پارچه ای ظریف و حساس است و دوخت آن هم کمی مشکل است. به همین دلیل در دوخت این پارچه باید به نکات و ترفندهای دوخت دقت کنید تا دوختی تمیز و بی نقص داشته باشید.

یکی از مهم ترین موارد انتخاب سوزن مناسب برای دوخت این پارچه می باشد. سوزن نو و تیز برای دوخت استات تهیه کنید. برش های خود را نیز با قیچی تیز انجام دهید. چرا که استفاده از قیچی کند باعث کشیده شدن و در نهایت دوخت بی کیفیت می شود.

برای اتو کشی استات دقت داشته باشید که دمای آن را در درجه بالا تنظیم نکنید. همچنین بهتر است که از پارچه محافظ نیز استفاده نمایید. در هنگام اتو کشی اتو را روی پارچه نکشید. بهتر است که آن را برداشته و سپس روی پارچه بگذارید. کشیدن اتو روی پارچه به آن آسیب می رساند.­­­­

استات دارای ایستایی فوق العاده ای می باشد؛ به همین دلیل برای دوخت لباس های مجلسی خوش فرم گزینه مناسبی می باشد. این پارچه خاصیت کشسانی ندارد؛ به همین دلیل نمی توانید با آن لباس های جذب بدوزید. اگر لباس استات را در ماشین لباس شویی قرار دادید ماشین را در دور کند تنظیم کنید تا پارچه آسیب نبیند.

استات دارای کاربردهای متعددی نظیر دوخت پیراهن های رسمی، کت و شلوار، لباس زیر، بلوز، شومیز، آستری و لباس های فارغ التحصیلی است. در این مطلب تمامی نکات دوخت، خرید، ویژگی ها و کاربردهای استات را بیان کردیم.