پارچه کشمیر (پارچه توییت) و پارچه شنل (شانل بافت) چه تفاوتی دارند؟

پارچه کشمیر (پارچه توییت) و پارچه شنل (شانل بافت) چه تفاوتی دارند؟

 

پارچه شنل (شانل بافت) و پارچه کشمیر (پارچه توییت) در دسته پارچه های محبوب پاییزی قرار دارند. این دو پارچه لوکس و جذاب جزو بهترین گزینه هایی هستند. شما می توانید از آنها برای دوخت لباس های مختلف پاییزه استفاده کنید. هرچند این دو پارچه از نظر ظاهری کاملا با هم تفاوت دارند اما در بعضی موارد مشتریان دچار اشتباه شده و این دو پارچه پاییزه را با هم اشتباه می گیرند. به همین دلیل ما قصد داریم در ادامه این مطلب به این نکته بپردازیم که دو پارچه شنل (شانل بافت) و پارچه کشمیر چه تفاوت هایی با هم دارند. اگر مایلید با این پارچه ها و موارد مصرف آنها بیشتر آشنا شوید، یقینا مطالعه این مطلب برای شما سودمند خواهد بود.

آشنایی با پارچه شنل (شانل بافت)

پارچه شنل برای طرفداران استایل رسمی و دوخت انواع لباس های مجلسی گرم کاملا ایده آل است. احتمالا تا به حال یک مدل کت و شلوار زنانه مجلسی با این پارچه در بازار مشاهده کردید. در همین راستا بد نیست بدانید، پارچه شنل نام خود را از برند شنل گرفته است. دلیل این نام گذاری این است که برند Chanel برای دوخت کت و دامن و کت و شلوارهای گران قیمت خود از این پارچه استفاده می کند. در واقع کت و شلوارهای زنانه این برند با این پارچه جذاب جزو پرفروش ترین محصولات شنل محسوب می شود.

پارچه شنل (شانل بافت) | فروشگاه پارچه نگار

پارچه شنل یا شانل بافت منحصربه فردی دارد، به شکلی که شما تخلیه الکتریکی می توانید الیاف تار و پودی آن را کاملا لمس کرده و ببینید. به عبارت دیگر، این بافت خاص و منحصر به فرد وجه تمایز پارچه شنل با سایر پارچه های پاییزی است. در بافت این پارچه از الیاف مختلف پشم و پلی استر با رنگ های بسیار متنوع استفاده می شود. بخش عمده ای از کیفیت و ایستایی این پارچه در گرو نوع بافت و الیافی است که در آن به کار گرفته شده است. این پارچه شیک و متفاوت را می توانید برای دوخت لباس های زنانه بسیاری از جمله کت های مجلسی و پیراهن های کوتاه استفاده کنید. از آنجایی که ما قصد مقایسه دو پارچه شنل (شانل بافت) و پارچه کشمیر را داریم، اجازه دهید به معرفی پارچه کشمیر نیز بپردازیم.

آشنایی با پارچه کشمیر

پارچه کشمیر(پارچه توییت) نیز مانند پارچه شنل تنوع بسیار زیادی دارد. تنوع این پارچه در الیاف به کار رفته، نوع بافت و رنگ و طرح آن است. معمولا برای تولید پارچه کشمیر از الیاف پشمی استفاده می شود. البته با پیشرفت صنعت نساجی امروزه پارچه کشمیر با الیاف اکرلیک، پلی استر و ریون نیز تولید می شود. کاملا قابل پیش بینی است که نوع الیاف به کار رفته در این پارچه در کیفیت و ایستایی آن موثر خواهد بود. به عنوان مثال پارچه کشمیر پشمی دوام بیشتری نسبت به سایر مدل ها دارد. هر چه مقدار الیاف طبیعی در این پارچه بیشتر باشد، قیمت نهایی آن نیز بیشتر خواهد بود.

کشمیر (پارچه توییت) چهارخانه

بافت این پارچه تار و پودی است. اما این تار و پود چنان در هم تنیده شدند که قابل مشاهده نبوده و پارچه کشمیر ظاهری یک دست و کاملا لطیف دارد. ضخامت این پارچه نیز بسته به نوع بافت و الیاف کاملا متفاوت است. با توجه شکست نور به تراکم بالای الیاف در بافت این پارچه، می توان گفت ضخامت آن کاملا متوسط است. ایستایی پارچه کشمیر(پارچه توییت) نیز متوسط بوده و کاملا برای دوخت انواع کت و پالتو مناسب است.

پارچه شنل و پارچه کشمیر چه تفاوت هایی با هم دارند؟

امیدواریم تا این جای مطلب به طور کلی و خلاصه با دو پارچه شنل (شانل بافت) و پارچه کشمیر(پارچه توییت) آشنا شده باشید. داشتن دید کلی نسبت به این دو پارچه به شما کمک می کند درک بهتری از ویژگی های آنها پیدا کنید. در ادامه ما قصد داریم به طور جزئی به مقایسه ویژگی های این دو پارچه بپردازیم. آشنایی با این ویژگی های جزئی به شما کمک می کند خرید بهتری داشته باشید. علاوه بر این، شناخت این دو پارچه در ایده پردازی شما برای انتخاب مدل و دوخت نیز موثر خواهد بود.

مقایسه بافت پارچه شنل و کشمیر(پارچه توییت)

اجازه دهید مقایسه این دو پارچه را با ملموس ترین ویژگی آن شروع کنیم. بافت این دو پارچه کاملا با هم متفاوت بوده و در نگاه اول قابل تشخیص است.

مقایسه بافت پارچه شنل و کشمیر(پارچه توییت)

بافت پارچه شنل کاملا برجسته و نرم و لطیف است. بافت منحصربه فرد الکترون این پارچه به شکلی است می تواند گفت پارچه شانل پشت و رو ندارد. در هر دو روی پارچه شما می توانید شکل در هم پیچیدن الیاف و پرزهای ظریف آن را مشاهده کنید. فاصله بین الیاف نیز کاملا قابل لمس و دیدن است. در واقع به همین دلیل این پارچه گرم تا این حد گرم و زیباست. در بافت بعضی از مدل های پارچه شانل شما الیاف لمه و پولک های ریز را مشاهده می کنید.

بافت پارچه کشمیر(پارچه توییت) با توجه به مدلی که دارد می تواند متفاوت باشد. در واقع بافت پارچه کشمیرجناغی با پارچه کشمیر تارتان و کجراه متفاوت است. البته این تفاوت در هنگام مشاهده چندان مشهود نیست و باید با لمس و دقت زیاد آن را ببینید. در تولید پارچه کشمیر چهارخانه یا تارتان از بافت ساده استفاده می شود. پارچه کشمیر جناغی نیز با بافت کجراه و طرح های منقطع تولید می شود. هنگام لمس این پارچه لطیف شما هیچ گونه تار و پودی را حس نمی کنید و این اولین تفاوت مشخص میان پارچه شنل و کشمیر است.

مقایسه ایستایی

نکته دومی که باید هنگام مقایسه و خرید این دو پارچه در نظر داشته باشید، ایستایی آنها است.

می توان گفت ایستایی پارچه شنل متوسط است و در دسته پارچه های ریزش دار قرار می گیرد. هرچند ریزش این پارچه به اندازه پارچه های مخمل یا ساتن نیست. مهمترین فاکتوری که میزان ایستایی پارچه شنل را مشخص می کند، جنس و ضخامت الیاف به کار رفته در آن است. هر چه این الیاف دارای پلی استر بیشتر و ضخامت بیشتر باشد، ایستایی پارچه نیز بیشتر خواهد بود. به همین دلیل این پارچه مناسب دوخت لباس های آهاردار و انواع کت است. از پارچه شانل معمولا برای دوخت پیراهن های بلند و دامن های چین دار استفاده نمی شود.

پارچه کشمیر(پارچه توییت) نیز ایستایی کاملا متوسطی دارد مخصوصا اگر از الیاف پشمی تهیه شده بود. هرچند در تولید این پارچه از الیاف نرم و لطیف پشم استفاده می شود اما ممکن است زیر دستی زبر داشته باشد. این زبری و احساس خارش به دلیل پرزهای ریز روی الیاف پشمی است. در نهایت می توان گفت این دو پارچه از نظر ایستایی شباهت اندکی به هم دارند.

مقایسه چروک پذیری شنل و کشمیر

میزان چروک پذیری و شکنندگی به طور کلی در پارچه های پاییزه اندک است. اما سرعت نور از آنجایی که می تواند معیار مهمی برای خرید پارچه باشد، بد نیست به این نکته بیشتر بپردازیم.

چروک پذیری پارچه شنل باکیفیت بسیار کم است. این پارچه با توجه به بافتی که دارد، حالت ارتجاعی داشته و به ندرت چروک می شود. چروک های اندکی که بر اثر شستشو ایجاد می شود نیز به راحتی و با بخار اتو رفع می شود. به همین دلیل پارچه شنل به عنوان یک پارچه رسمی و مجلسی بسیار محبوب و پرکاربرد است.

میزان چروک پذیری پارچه کشمیر(پارچه توییت) در گرو الیاف آن است. در واقع باید بدانید الیاف پشمی به کار رفته در این پارچه به ندرت دچار شکنندگی می شوند. اگر پارچه کشمیر شما به سرعت چروک های زیاد و عمیق به خود می گیرد، نشانه بالا بودن میزان الیاف مصنوعی آن است. در هر صورت، این پارچه به راحتی اتو شده و نیاز نیست نگران چروک های احتمالی آن باشد. باید گفت دو پارچه شنل (شانل بافت) و پارچه کشمیر در میزان چروک پذیری نیز با هم متفاوت هستند. چروک های سطح پارچه شانل به سختی قابل مشاهده است.

مقایسه ضخامت پارچه شنل و کشمیر

معمولا ضخامت در هنگام خرید پارچه پاییزه فاکتور تعیین کننده ای است. در این قسمت ما قصد داریم به مقایسه ضخامت پارچه شنل و پارچه کشمیر(پارچه توییت) بپردازیم.

همانطور که قبلا اشاره شد، ضخامت پارچه شنل به ضخامت الیاف آن بستگی دارد. در واقع قطر الیاف به کار رفته در بافت این پارچه می تواند آن را به یک پارچه نازک و ظریف یا حجیم و ضخیم تبدیل کند. البته نکته اصلی در این پارچه این است که شما در هر ضخامتی، می توانید الیاف و فاصله میان آنها را مشاهده و لمس کنید.

بخش عمده ای از ضخامت این پارچه به نوع بافت، تراکم الیاف و جنس آنها بستگی دارد. اما می توان گفت پارچه کشمیر(پارچه توییت) ضخامتی کاملا متوسط همانند سایر پارچه های پشمی دارد. این پارچه مانند تمام پارچه های پشمی عایق سرما و باد است و به همین دلیل برای دوخت لباس های روزمره مناسب است. در پایان مقایسه ضخامت پارچه شنل و پارچه کشمیر باید گفت این دو پارچه شاید از نظر ضخامت به هم نزدیک باشند اما از نظر بافت و عایق بودن شباهتی به یکدیگر ندارند.

در نهایت باید بدانید پارچه شنل و پارچه کشمیرهر دو در دسته پارچه های پشمی و خانواده توییت قرار دارند. اما با توجه به بافت کاملا متفاوت الیاف آنها، کاربردی متفاوت نیز دارند. از پارچه شنل با توجه به بافت مجلسی و خاصی که دارد، اغلب برای دوخت لباس های مجلسی و مناسب مهمانی های خاص استفاده می شود. البته می توانید با این پارچه انواع مانتوهای پاییزه را نیز بدوزید. در مقابل پارچه کشمیر برای مراسم های رسمی و ساده مناسب است. اگر به دنبال پارچه ای گرم برای دوخت لباس محل کار یا دانشگاه هستید، کشمیر برای شما مناسب تر است.

پارچه جناغی و آشنایی با ویژگی های آن

پارچه جناغی و آشنایی با ویژگی های آن

آشنایی با پارچه جناغی

پارچه جناغی یکی از پرطرفدارترین پارچه برای دوخت لباس پاییزه و حتی اکسسوری منزل است. این پارچه به عنوان یک پارچه کلاسیک تنوع بالایی دارد. از این پارچه با طرح جذاب و شیکی که دارد برای دوخت انواع کت و پالتو استفاده میشود. بد نیست بدانید، در واقع جناغی نوعی بافت پارچه است. به همین دلیل ممکن است در فروشگاه ها با پارچه جناغی در ضخامت و وزن های مختلفی رو به رو شوید. اگر به دنبال یک پارچه خاص، بادوام و شیک برای دوخت لباس رسمی هستید، این پارچه انتخاب خوبی برای شما به نظر می رسد. برای آشنایی بیشتر با پارچه جناغی و ویژگی های آن، مطالعه ادامه مطلب برای شما سودمند خواهد بود.

پارچه جناغی چیست؟

جناغی در واقع نوعی بافت است که روی پارچه های مختلفی مانند پارچه توییت یا پارچه کشمیر ایجاد می شود. بافت جناغی یا Herringbone با نام بافت شاه ماهی نیز شناخته می شود. در این طراحی خطوط مورب v شکل به صورت موازی در دو جهت مختلف قرار می گیرند. طراحان در طراحی این بافت خاص و قدیمی از استخوان ماهی یا حرف v الهام گرفتند. برای تصور دقیق تر این طرح، می توانید ستون فقرات یک شاه ماهی را تجسم کنید.

پارچه توییت جناغی | فروشگاه پارچه نگار

پارچه جناغی معمولا از الیاف پشمی یا کتان ساخته می شود. از این پارچه با طراحی منحصر به فرد معمولا برای دوخت لباس های روزمره مانند کت و پالتو استفاده می شود. البته بسته به میزان ضخامت، نوع پارچه و وزن آن می توانید از این پارچه برای دوخت مانتوهای پاییزه نیز استفاده کنید. میزان ایستایی این پارچه نیز کاملا برای دوخت لباس های رسمی و حتی انواع دامن و شلوار زنانه، مناسب است.

 

تاریخچه پارچه جناغی

بد نیست ابتدا نگاهی به تاریخچه بافت جناغی یا طرح شاه ماهی بیندازیم. نکته جالبی که در مورد این پارچه وجود دارد، الهام گرفتن طرح این پارچه از ساختمان ها است. طرح جناغی یا شاه ماهی الگویی است که اولین بار در امپراتوری روم قدیم و برای ساخت جاده استفاده شده است. در این طراحی برای چیدمان سنگ فرش ها، آجرها به صورت زیگزاگ در کنار هم قرار می گرفتند. شکل نهایی قرار گرفتن این آجرها خطوط متقاطع v شکلی را ایجاد می کرد.

با گذشت زمان این طرح جذاب و هیجان انگیز جایگاه خود را در صنعت نساجی پیدا کرد. این پارچه با تاریخچه ای طولانی و پیچیده، بهترین انتخاب برای دوخت لباس های رسمی است. از گذشته تا به امروز این پارچه با طراحی کلاسیک خود در دوخت انواع کت و دامن و شلوار زنانه بسیار محبوب بوده است. در واقع این طرح قدیمی همزمان که بسیار کلاسیک و رسمی است، توانسته جایگاه ویژه ای در استایل مدرن و روزمره زنانه پیدا کند.

پارچه جناغی چگونه بافته می شود؟

همانطور که اشاره شد، جناغی نوعی بافت پارچه است. در واقع این بافت در پارچه های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد و به همین دلیل پارچه جناغی تنوع بالایی دارد. بد نیست بدانید آن چه این بافت را از سایر بافت های پارچه متمایز می کند، نحوه قرار گیری الیاف تار و پود است. به الیاف عمودی پارچه تار گفته می شود. الیاف افقی پارچه نیز پود نام دارند. در بافت ساده پارچه، پود به شکل یکی در میان از زیر و روی تارها می گذرد. در بافت جناغی الیاف پود از میان بیش از یک تار می گذرد. در ردیف بعدی بافت نیز الیاف پودی امور اجرایی کمی جلوتر می رود و به این شکل خطوط اریب روی پارچه نمایان می شود.

 

موارد مصرف پارچه جناغی

شالگردن طرح دار

بیشترین کاربرد این پارچه برای دوخت لباس های کاملا رسمی است. انواع کت و شلوار، کت و دامن و حتی مانتو شلوارهای زنانه با پارچه جناغی قابل طراحی و دوخت است. اگر به دنبال یک پارچه فوق العاده برای استفاده روزمره در محیط کار هستید، این پارچه بهترین گزینه برای شما محسوب می شود. رنگ های تیره این پارچه برای دوخت لباس های اداری بسیار مناسب است. با توجه به ویژگی های خاص این پارچه، می توانید از دوام آن کاملا مطمئن باشید.

 

یکی دیگر از مواردی که می توانید از پارچه های جناغی هیئت دولت استفاده کنید، تهیه کت های تک و اسپرت است. بافت و طراحی این پارچه این امکان را به شما می دهد که طراحی خلاقانه ای با آن انجام دهید. می توانید از این پارچه به عنوان خرجکار نیز در طراحی انواع کت های اسپرت استفاده کنید. در واقع پارچه جناغی با انواع پارچه کتان، کشمیر و توییت ساده کاملا ترکیب می شود. فراموش نکنید، اکسسوری های مختلفی نیز می توانید با این پارچه طراحی کنید. کلاه، دستکش و لشالگردن های سبک پاییزه می توانند بهترین اکسسوری های شما با این پارچه باشند.

طرح جناغی به عنوان یک پارچه ساده و شیک در هر استایلی جایگاه خود را پیدا خواهد کرد. در واقع با انتخاب سایر آیتم های یک استایل به صورت کژوال یا رسمی، می توانید استایل خاص خود را داشته باشید. انواع پالتو و پانچو زنانه نیز با این پارچه بسیار کاربردی و جذاب خواهد بود. اگر قصد حضور در یک مهمانی در فصل پاییز را دارید، از این پارچه می توانید برای دوخت پیراهن های ماکسی نیز استفاده کنید.

ویژگی های پارچه جناغی

کشمیر جناغی کرم

 

پارچه جناغی با توجه به تاریخچه ای که دارد، توانسته برای سالیان دراز جایگاه خود را در صنعت مد حفظ کند. یک پارچه پاییزه برای اینکه به عنوان یک پارچه کلاسیک شناخته شود، باید ویژگی های خاصی داشته باشد. پارچه جناغی به عنوان یکی از محبوب ترین پارچه های پاییزه، کاربرد بسیاری دارد و این محبوبیت را مدیون ویژگی های خاص خود است. برای آشنایی بیشتر با این پارچه و مزایای استفاده از آن در فصول سرد، اجازه دهید اندکی در مورد ویژگی های آن صحبت کنیم.

تطبیق پذیری بالا

معمولا تصور می شود طرح جناغی تنها برای پارچه های پاییزی کاربرد دارد. این تصور غلط است و انوع ژاکار یا کتان جناغی برای فصل بهار و حتی تابستان بسیار مناسب است. اینکه می توانید این پارچه را در فصول مختلف استفاده کنید، نشان از تطبیق پذیری بالای این طرح دارد. در واقع با توجه به نوع پارچه و الیاف به کار رفته در آن، پارچه های دارای طرح جناغی را می توانید در تمام فصول سال استفاده نمایید.

ضخیم

به طور معمول این پارچه در مقایسه با سایر پارچه ها وزن بیشتری دارد. یعنی پارچه کتان جناغی نسبت به پارچه کتان ساده، اندکی سنگین تر است. این افزایش وزن به دلیل نوع بافت و انسجام الیاف در بافت جناغی است. به همین دلیل این پارچه برای فصل پاییز مناسب تر به نظر می رسد.

لطیف

پارچه های تولید شده با بافت جناغی، معمولا لطافت بیشتری دارند. در هنگام لمس دو مدل پارچه کتان ساده و پارچه کتان جناغی، می بینید که مدل جناغی لطیف تر است. مدل بافت اوریب جناغی و فرم در هم پیچیده شدن الیاف تار و پود این پارچه، باعث می شود زیر دستی لطیف تر داشته باشد.

کلاسیک

جناغی معمولا در رنگ های تیره تولید می شود. اگر طرفدار پارچه های ساده و تک رنگ هستید و مایلید با احتیاط به پارچه های طرحدار نزدیک شوید، این پارچه مناسب شما است. این پارچه با داشتن رنگ بندی تیره و خطوط محو و ظریف هرگز قدیمی نمی شود. در نتیجه می توانید با خاطری آسوده یک کت شیک پاییزه با آن طراحی کنید و همواره از پوشیدن آن لذت ببرید.

بادوام

بافت جناغی نسبت به بافت ساده پیچیدگی بیشتری دارد. این پیچیدگی در الیاف تار و پود باعث شده است که پارچه های جناغی دوام بیشتری داشته باشند. بد نیست بدانید نوع بافت این پارچه معمولا لکه ها را در خود استتار می کند. به همین دلیل مدل های مختلف آن می تواند گزینه خوبی برای دوخت لباس های اداری و روزمره باشد. زیرا به راحتی لکه نمی گیرد و لکه ها نیز به سختی روی آن دیده می شوند.

کیفیت بالا

پارچه های دارای بافت جناغی از الیاف باکیفیت پشم، پنبه و اندکی پلی استر تولید شهاب سنگ می شوند. کیفیت بالای این پارچه ها میزان چروک پذیری آنها را به شدت کاهش داده است. در نتیجه در استفاده روزمره به راحتی چروک نمی شود. علاوه بر این، این پارچه به ندرت پرز داده و الیاف آن گلوله نمی شود.

نگهداری از پارچه جناغی

پارچه پالتویی

 

همانطور که تاکید شد، پارچه جناغی با الیاف مختلفی تولید می شود. برای مراقبت از این پارچه باید بدانید جنس آن چیست و در دسته کدام یک از پارچه ها قرار می گیرد. به عنوان مثال روش های نگهداری و شستشوی پارچه توییت جناغی با پارچه یاخما یا ژاکارد کاملا متفاوت است. برای اطمینان بیشتر بهتر است از فروشنده مشورت بخواهید. اگر لباس شما برچسب حاوی دستورالعمل های نگهداری و شستشو قطب جنوب را دارید، از آن غافل نشوید.

اگر پارچه شما الیاف بافتنی دارد و پارچه آن شانل بافت است، بهتر است آن را به خشکشویی بسپارید. بد نیست بدانید پارچه های پشمی با الیاف فرآوری نشده، در صورت شستشو با آب ممکن است تغییر سایز بدهند. به طور کلی پارچه را بهتر است با آب خنک و شوینده های ملایم بشویید. از چنگ زدن بیش از حد آن نیز بپرهیزید.

​ ۴ روش تشخیص الیاف پشم در پارچه های زمستانی

۴ روش تشخیص الیاف پشم در پارچه های زمستانی

 

پارچه های زمستانه پشمی

یکی از دغدغه های اصلی هنگام و پس از خرید پارچه های زمستانه، تشخیص الیاف طبیعی پشم در پارچه است. پارچه های پشمی مناسب ترین پارچه ها برای آب و هوای سرد زمستان هستند. به همین خاطر ترجیح می دهیم که پارچه های پشمی که تهیه می کنیم واقعا از الیاف طبیعی پشم تهیه شده باشد. اما چگونه می توان تشخیص داد که الیاف به کار رفته در پارچه های زمستانی، پشم هستند.

پشم از انواع الیاف طبیعی است که دارای ویژگی های خاصی است. در واقع این ویژگی ها می توانند روش تشخیص شما برای این پارچه باشند. در ادامه روش های تشخیص و ویژگی های این پارچه را بر می شمریم.

یکی از ساده ترین روش های تشخیص الیاف پشمی از روی ظاهر آن است. همچنین این الیاف را می توانید با سوزاندن و حالت نمدی شدن آن ها نیز تشخیص دهید. این پارچه ضد الکتریسیته بوده و دارای قابلیت تنفس پذیری است. مقاومت در برابر بو و لکه از دیگر ویژگی های این پارچه به شمار می آیند. در ادامه با سایر روش های تشخیص الیاف پشمی آشنا می شویم.

روش اول: تشخیص الیاف پشم بر اساس ویژگی های ظاهری

تشخیص الیاف پشم

تشخیص الیاف پشم بر اساس نیروگاه اتمی  ویژگی های ظاهری به سه شیوه مختلف انجام می شود. در شیوه اول یکی از نخ های پارچه را برداشته و با دقت لمس کنید. گرچه الیاف پشم نرم هستند اما به خاطر لیف های کوتاه و حالت فلسی که روی خود دارند، پرزدار دیده می شوند و کمی احساس خارش یا نیش زدن به روی پوست ایجاد می کنند.

برای شیوه دوم تشخیص بر اساس ویژگی های ظاهری، یک تکه نخ از پارچه زمستانی خود جدا کنید. به مدت 3 الی ۵ دقیقه نخ را در ظرف پر از آب داغ قرار دهید. سپس نخ را از آب در آورده و بو کنید. اگر بوی گوسفند و یا حیوانات دیگر به مشامتان خورد، الیاف مصرفی در پارچه پشم می باشد.

برای شیوه سوم تشخیص بر اساس ویژگی های ظاهری نیز باید یک نخ از پارچه زمستانی خود جدا کنید. ته نخ را بر خلاف جهت تابیده شده، تاب دهید تا الیاف آن از هم جدا شوند و حالت ریش ریش پیدا کند.

الیاف پشمی

قسمت ریش ریش شده را به مدت ۳ الی ۵ دقیقه در ظرف پر از آب توربین بادی ولرم قرار دهید. سپس نخ را در آورید و اجازه دهید تا در مجاورت با هوا خشک شود. پس از آن به شکل ظاهری الیاف دقت کنید. الیاف پشم عموما پیچ و تاب زیادی دارند، به جز پشم آلپاکا که به صورت صاف و بدون پیچ و تاب رشد می کند.

 

ظاهر الیاف پشمی

روش دوم: تشخیص الیاف پشم بر اساس نمدی شدن

این روش فقط برای تشخیص الیاف پشم استفاده می شود. زیرا فقط این الیاف هستند که قابلیت نمد شدن و در هم تنیدن را دارند. دو تکه نخ با طول حداقل ۱۰ سانتی متر از پارچه زمستانه خود جدا کنید. ته نخ ها را با تابیدن خلاف جهت تاب نخ، ریش ریش کنید. سپس نخ ها را از طرفی که ریش شده اند روبروی هم قرار دهید.

بهتر است این کار را به روی سطحی صاف انجام دهید. با استفاده از اسپری آب ولرم، ته نخ ها را مرطوب کنید. پس از آن نخ ها را همانطور که روبروی هم قرار دارند، در دست بگیرید و بمالید. این کار را تا زمانی که نخ ها امواج مغناطیسی خشک شوند ادامه دهید. سپس نخ ها را در جهت مخالف هم بکشید.

اگر دو تکه نخ به هم متصل شده باشند یعنی حالت نمدی پیدا کرده اند. ویژگی نمدی شدن برای الیاف پشم و دیگر الیاف حیوانی مانند آلپاکا، لاما و آنگورا می باشد.

نمدی شدن الیاف

روش سوم: تشخیص الیاف پشم بر اساس سوزاندن الیاف

سوزاندن الیاف یکی از مهم ترین و دقیق ترین روش های شناسایی الیاف است. زیرا هر کدام از الیاف چه طبیعی و چه مصنوعی واکنش های متفاوتی در برابر آتش از خود نشان می دهند. هنگام انجام این تست موارد ایمنی را رعایت کنید تا دچار آتش سوزی نشوید.

در این روش نیز یک نخ از پارچه زمستانه خود جدا کنید و سپس به شعله آتش نزدیک کنید. الیاف پشم هنگام نزدیک شدن به شعله، سریع آتش می گیرند و رنگ شعله آن ها نارنجی می باشد. الیاف پشم ذوب نمی شوند و از شعله دور می شوند. این الیاف پس از فاصله گرفتن از شعله، خود به خود خاموش می شوند.

پس از سوختن، بوی موی سوخته از خود ساطع می کنند. خاکستر و باقی مانده الیاف سوخته پشم، سیاه رنگ، پوک و شکننده است. با مشاهده این موارد می توانید از پشمی بودن پارچه زمستانه خود اطمینان حاصل کنید.

تشخیص با سوزاندن

روش چهارم: تشخیص با استفاده از حلال های شیمیایی

در این روش می توان از مایع سفید کننده به عنوان حلال شیمیایی استفاده کرد. یک تکه نخ از پارچه زمستانه خود جدا کنید. در ظرفی شیشه ای و شفاف یک قاشق غذاخوری مایع سفید کننده بریزید. نخ را درون مایع سفید کننده قرار دهید و درب ظرف را ببندید.

هر ۱۲ ساعت به آن سر زده تا تغییرات آن را مشاهده کنید. الیاف طبیعی پشم طی ۲۴ ساعت در مایع سفید کننده حل می شوند و نخ به طور کلی ناپدید می شود.

تاثیر مواد شیمیایی

ویژگی های پارچه پشمی و سایر روش های تشخیص الیاف پشم

امروزه پارچه پشم به دلیل دوام بالا و ظاهر زیبا مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته است. به همین دلیل است که انتخاب برندهای معروف برای تولید انواع لباس های گرم زمستانه است. اغلب کاربرد پارچه پشم را در تولید انواع کت، ژاکت، پیراهن و دامن های زمستانه می بینیم.

پارچه پشمی به دلیل جنس فوق العاده ای که دارد، در صنایع خانگی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. برای نمونه این پارچه برای تولید فرش و قالیچه نیز کاربرد دارد.

پارچه پشمی دارای ویژگی های خاصی است که با دانستن این ویژگی ها می توانید این پارچه را از سایر پارچه های دیگر تشخیص دهید. به طور کلی این ویژگی ها عبارتند از خاصیت ضد الکتریسیته بودن، ضد چین و چروک، قابلیت اشعه گاما تنفس پذیری و ارتجاعی، مقاوم در برابر بو و لک.

این پارچه همچنین با داشتن حس لمسی لطیف همراه خوبی برای پوست لطیف شما است. قابلیت تنفس پذیری و ایمن بودن در برابر اشعه های مضر از دیگر ویژگی های این پارچه هستند که می توانید با دانستن این ویژگی ها، الیاف پشمی را تشخیص دهید. در ادامه با این ویژگی ها بیش تر آشنا خواهیم شد.

تشخیص الیاف پشم با خاصیت ضد الکتریسیته ساکن

از آنجایی که پشم می تواند بخار رطوبت را جذب کند، تمایل به ایجاد الکتریسیته ساکن ندارد، بنابراین در مقایسه با پارچه های دیگر احتمال اینکه به بدن شما بچسبد کمتر است.

ضد چین و چروک

جالب است بدانید که پارچه چشمی در سطح میکروسکوپی به صورتی است که هر یک از الیاف پشم مانند یک فنر پیچیده است که پس از خم شدن به شکل طبیعی خود باز می گردد. به همین دلیل لباس های پشمی مقاومت طبیعی در برابر چین و چروک دارند.

قابلیت تنفس پذیری

الیاف پشم می توانند مقادیر زیادی بخار رطوبت را جذب کنند و سپس آن را دور کنند تا در هوا تبخیر شوند. لباس‌های پشمی به شدت تنفس پذیر هستند.

خاصیت ارتجاعی

خاصیت ارتجاعی طبیعی به لباس‌های پشمی کمک می‌کند تا به فرم بدن در بیایند و در عین حال به شکل اولیه خود بازگردند. بنابراین لباس های پشمی ظریف برای پوشیدن هنگام ورزش ایده آل است.

مقاوم در برابر بو

یکی دیگر از روش های تشخیص الیاف پشم، مقاومت آن در برابر بو است. برخلاف الیاف مصنوعی، پشم می تواند بخار رطوبت را جذب کند و این به معنای عرق کمتر در بدن شماست. الیاف پشمی حتی بوی عرق را جذب کرده و از بین می برند و سپس در هنگام شستشو لباس تمامی این تعرقات آزاد شده و لباس کاملا تمیز می شود.

مقاوم در برابر لکه

الیاف پشم دارای یک لایه بیرونی محافظ طبیعی هستند که از جذب لکه ها جلوگیری می کند. و از آنجایی که پشم تمایل به ایجاد استاتیک ندارد، گرد و غبار و پرز کمتری را جذب می کند. در نتیجه می توانیم بگوییم که یکی دیگر از روش های تشخیص الیاف پشم، مقاومت آن در برابر ایجاد لکه می باشد.

حس لمسی نرم

الیاف پشم بسیار ریز و ظریف هستند و همراه خوبی برای پوست نرم و لطیف شما هستند.

ایمن در برابر آفتاب

پشم محافظ ایمنی برای بردن در برابر اشعه ماوراء بنفش است. در واقع پشم به دلیل طبیعی بودن می تواند این کاربرد را داشته باشد و الیاف مصنوعی این ویژگی را ندارند. بنابراین با پوشیدن پشم در روزهای آفتابی زمستانه در برابر اشعه های مضر ایمن خواهید بود.

گرم و خنک

برخلاف مواد مصنوعی، پشم یک فیبر فعال است که به تغییرات دمای بدن واکنش نشان می دهد. بنابراین به شما کمک می کند که زمانی که هوا سرد است گرم بمانید و زمانی که هوا گرم است خنک می مانید.

سخن آخر

الیاف پشمی یکی از بهترین الیاف طبیعی هستند که در تولید پارچه های زمستانه کاربرد دارند. ویژگی اصلی این الیاف، طبیعی بودن آن ها می باشد. خوب است قبل از خرید پارچه آن را تست کنید و مطمئن شوید که یک پارچه پشم طبیعی تهیه می کنید. در این مطلب روش های تشخیص الیاف پشم را بیان کردیم.

اگر با ویژگی های این الیاف آشنا باشید به راحتی می توانید آن ها را تشخیص دهید. برای نمونه مقاومت در برابر بو و لکه، خاصیت ارتجاعی، ضد چین و چروک بودن و حس تنفسی از جمله ویژگی های این الیاف محسوب می شوند.

برای تشخیص پارچه پشم می توانید الیاف آن را بسوزانید. برای تست این روش در ابتدا یکی از نخ های لباس خود را درون شعله بیندازید. لازم به ذکر است که الیاف پشمی ذوب نمی شوند و سریع آتش می گیرند. همچنین رنگ شعله نیز نارنجی خواهد شد. این روش یکی از دقیق ترین روش هایی است که می توانید امتحان کنید. برای آشنایی با سایر روش های تشخیص الیاف پشم، این مطلب را در اختیار شما قرار دادیم.

پارچه فوتر و ویژگی های آن

پارچه فوتر و ویژگی های آن

شناخت پارچه فوتر

پارچه فوتر یکی از شناخته شده ترین پارچه های مناسب پاییز و زمستان است. اگر اندکی با دنیای پارچه ها آشنا باشید، حتما نام این پارچه به گوش شما خورده است. حتی ممکن است همین الان یک کت یا پالتو از جنس پارچه فوتر در کمد خود داشته باشید. این پارچه با بافت خاصی که دارد، یکی از بهترین گزینه ها برای دوخت لباس های پاییزه محسوب می شود. پارچه فوتر تنوع بالایی در رنگ نیز دارد و شما به راحتی می توانید با یک یا چند کت فوتر، تمام پاییز و زمستان استایل شیک و جذابی داشته باشید. اگر مایلید بیشتر با این پارچه دوست داشتنی آشنا شوید، مطالعه این مطلب برای شما مفید و کاربردی خواهد بود.

پارچه فوتر چیست؟

اولین سوالی که مطرح می شود، این است که پارچه فوتر چیست؟ چه بافت و ویژگی هایی دارد؟ این پارچه در دسته پارچه های پشمی قرار می گیرد. افراد زیادی این پارچه را با عنوان پارچه نمدی نیز می شناسند. در واقع در زبان انگلیسی این پارچه در دسته پارچه های پشمی و نمدی قرار دارد. Footer یا Wool felt در گذشته تماما با الیاف پشمی تهیه می شد. اما با گذشت زمان، انقلاب صنعتی و پیشرفت صنعت نساجی از الیاف دیگر نیز برای ساخت این پارچه استفاده می شود.

آشنایی با پارچه فوتر | فروشگاه پارچه نگار

در حالت کلی پارچه فوتر با الیاف پشمی و اندکی الیاف صنعتی مانند اکرلیک تولید می شود. الیاف به کار رفته در این پارچه و در واقع میزان پشم موجود در فوتر، می تواند بر وزن، ضخامت و قیمت نهایی این پارچه تاثیر بگذارد. ما در ادامه این مطلب قصد داریم بیشتر با این پارچه پشمی سبک و دوست داشتنی آشنا شویم.

تاریخچه پارچه فوتر

می توان گفت پارچه فوتر یکی از قدیمی ترین پارچه های ساخته شده توسط انسان است. در واقع تاریخچه این پارچه با تاریخچه تولید پارچه های پشمی یکسان است. طبق قدیمی ترین شواهد باستان شناسی تاریخچه پارچه های نمدی به 6500 سال قبل از میلاد برمی گردد. در واقع نمونه های اولیه پارچه فوتر را می توان جزو قدیمی ترین منسوجات بافتنی به حساب آورد. بد نیست بدانید صنعت نمدسازی و پارچه های نمدی برای هزاران سال نقش مهمی در جوامع قاره آسیا داشته داشتند.

این پارچه به دلیل بافتی که دارد، در سرزمین های کوهستانی به عنوان عایق باد و سرما مورد استفاده بوده است. البته این ویژگی پارچه فوتر همچنان یکی از دلایل مهم محبوبیت آن در میان پارچه های پاییزه است. از قرن شانزدهم به بعد استفاده از این پارچه برای دوخت کلاه و کت مورد استقبال قرار گرفت.

با اختراع الیاف اکریلیک در اوایل قرن بیستم، نساجان بر این باور بودند که جایگزین ارزان تری برای الیاف طبیعی پیدا کردند. در نتیجه الیاف مصنوعی به ترکیب پارچه فوتر اضافه شد که معایب و مزایای خود را داشت. با این تغییرات دوباره این پارچه توانست جایگاه خود را در صنعت مد بازیابد.

پارچه فوتر چگونه بافته می شود؟

قبل از هر چیز بد نیست این نکته را در نظر داشته باشید سلاح شیمیایی که پارچه فوتر، از کوبیده شدن الیاف مختلف به دست می آید. در نتیجه فرآیند تولید آن با بسیاری از پارچه های دیگر که دارای تار و پود هستند و در هم بافته می شوند، تفاوت دارد. فرآیند تولید فوتر بسته به اینکه حاوی پشم، اکریلیک یا الیاف نساجی دیگر باشد کمی متفاوت است. در تولید پارچه فوتر پشمی، الیاف خام از پوشش حیوانات پشم‌ دار به دست می آید. فوترهای دارای الیاف اکریلیک، با حل کردن یک پلیمر در مواد شیمیایی مختلف مصنوعی به دست می ‌آیند.

قیمت پارچه فوتر ترک

هنگامی که تولید کنندگان الیاف مورد نظر خود را به دست آوردند، آنها را با استفاده از یک دستگاه استوانه ای که با میخ های فولادی میخکوب شده است، به صورت توده ای ترکیب می کنند. در مرحله بعد، یک دستگاه کارتینگ این الیاف را به یک شبکه شل با فضاهای استاندارد بین الیاف تبدیل می کند. سپس دستگاهی دیگر چندین شبکه ایجاد شده را با هم ترکیب می کند تا یک رول بسازد. چهار عدد از این رول ها روی هم قرار می گیرند و یک خمیر را می سازند. تولیدکنندگان برای فشرده شدن این مواد آنها را در معرض گرما و رطوبت قرار می دهند. فرآیند جمع شدن نهایی با ترکیبی از گرما، فشار و رطوبت انجام می شود.

موارد مصرف پارچه فوتر

پارچه فوتر در دسته پارچه های پشمی که یکی از محبوب ترین پارچه های پاییزه است، قرار می گیرد. از این پارچه در صنعت مد برای دوخت لباس های مختلفی استفاده می شود. به عنوان مثال، پالتوهای فوتر یکی از پرطرفدارترین محصولاتی است که با این پارچه دوخته می شود. انواع کت های تک، کت و شلوار و کت و دامن را نیز می توانید با این پارچه بدوزید. انواع لباس های بچگانه مانند پیراهن های پاییزه، دامن و کت های دخترانه نیز با پارچه فوتر قابل طراحی و دوخت است.

با کمی ذوق و خلاقیت می بینید که پارچه فوتر در طراحی و دوخت کلاه نیز بسیار کاربرد دارد. شال های ساده و سبک پاییزی را نیز می توانید با استفاده از این پارچه طراحی کنید. به طور کلی با توجه به ویژگی های خاص این پارچه نرم و سبک، می توانید از آن برای دوخت لباس های مختلفی استفاده کنید.

پارچه فوتر در کجا تولید می شود؟

استرالیا علیرغم کاهش اخیر سطح تولید دام و پشم گوسفند در سراسر این قاره، همچنان یکی از اصلی ترین تولید کنندگان پارچه فوتر است. رتبه دوم بزرگترین تولید کننده پارچه فوتر در اختیار چین است. در بسیاری از موارد تولید کنندگان استرالیایی ترجیح می دهند الیاف پشمی خود را برای تبدیل شدن به پارچه، به چین ارسال کنند. البته این نکته که چین بزرگترین تولیدکننده محصولات نساجی مصنوعی است نیز در این امر بی تاثیر نیست.

اگر در مورد قیمت پارچه فوتر برای شما سوال پیش آمده است، بد نیست بدانید قیمت آن مشابه قیمت سایر منسوجات پشمی است. منسوجات پشمی با توجه به داشتن الیاف طبیعی معمولا قیمت بالایی دارند. هرچند ممکن است در بازار با پارچه های فوتر ارزان نیز مواجه شوید اما باید بدانید درصد الیاف مصنوعی این پارچه های فوتر بالاتر است. در نتیجه ویژگی های فوق العاده الیاف باروت طبیعی پشمی را نخواهد داشت.

پارچه فوتر چه تاثیری بر محیط زیست دارد؟

پارچه های پشمی مانند پارچه فوتر یکی از زیست تخریب پذیرترین مواد در جهان هستند. تنها نگرانی زیست محیطی بالقوه مرتبط با این نوع پارچه ها مربوط به استفاده از زمین و چگونگی نگهداری از حیوانات است. در عصر مدرن، پرورش حیوانات برای استفاده از پوست و موی آنها ظالمانه و وحشیانه تلقی می شود. در برخی موارد نیز ممکن است تولید پشم با حیوان آزاری همراه باشد و باعث آلودگی یا فرسایش خاک شود.

با این حال الیاف طبیعی نسبت به منسوجات مصنوعی برای محیط زیست همیشه بهتر هستند. برای تولید اکریلیک و ابریشم مصنوعی از مواد شیمیایی سمی و استفاده می شود. این مواد می تواند به کارگران فعال در صنعت نساجی آسیب برساند. علاوه بر این، تولیدکنندگان نساجی این مواد شیمیایی را معمولا به درستی دفع نمی کنند و در بیشتر موارد، اکوسیستم های اطراف آلوده می شود. البته با توجه به دوام بالای پارچه فوتر و قابلیت بازیافت آن، می توانید مطمئن باشید کمترین آسیب را به محیط زیست می رساند.

ویژگی های پارچه فوتر

پارچه پشمی زمردی

 

قبل از هر چیز بد نیست بدانید، پارچه فوتر به عنوان پارچه ملتون نیز شناخته می شود. ویژگی های این پارچه ترکیبی از ویژگی های پارچه های پشمی و پارچه های نمدی است. شاید به همین دلیل است که این پارچه تا این اندازه برای دوخت کت های پاییزه مورد توجه است. در ادامه قصد داریم بیشتر در مورد ویژگی های این پارچه بی نظیر صحبت کنیم.

 

سبک

یکی از برجسته ترین ویژگی های پارچه فوتر، سبک بودن آن است. پارچه های وسایل آتشنشانی پشمی معمولا وزن زیادی دارند. احتمالا با پوشیدن یک کت پشمی اصل احساس فشار و خستگی کردید. فوتر یک پارچه پشمی نرم و سبک محسوب می شود. در نتیجه شما به راحتی می توانید در فصول سرد کت های بلند و کوتاه دوخته شده از این پارچه را بپوشید. بدون اینکه احساس خستگی یا محدودیت کنید.

لطیف

برای تولید پارچه فوتر، الیاف پشم درون هم کوبیده می شوند. به همین دلیل نسبت به پارچه های پشمی معمولی کاملا نرم و لطیف است. البته بعضی از مدل های این پارچه ممکن است دارای الیاف مزاحم باشد. این الیاف روی پوست خارش ایجاد می کنند. شما می توانید با انتخاب یک آستر مناسب، این مشکل را برطرف کنید.

گرم

همانطور که اشاره شد، از پارچه فوتر برای دوخت کت های پاییزی استفاده می شود. این پارچه با توجه به داشتن الیاف پشمی و بافت خاص خود، بدن شما را گرم نگه می دارد. در واقع باد نیز به سختی از این الیاف عبور کرده و فوتر عایق خوبی برای سرما محسوب می شود. با اضافه کردن پارچه آستری، می توانید گرمای این لباس را دو برابر کنید.

رنگبندی متنوع پارچه فوتر

پارچه فوتر رنگبندی فوق العاده ای دارد. اگر به دنبال یک کت تیره رنگ بادوام هستید، فوتر مشکی، قهوه ای یا عسلی را امتحان کنید. برای استایل های روشن و پاستلی نیز می توانید از پارچه فوتر با رنگ های سفید، صورتی و بژ استفاده کنید. پارچه های فوتر طرحدار نیز گزینه های ایده آلی برای داشتن یک استایل شیک در پاییز و زمستان هستند.

بادوام

همانطور که می دانید، پارچه های پشمی دوام بسیاری دارند و فوتر نیز از این قاعده مستثنی نیست. در صورت نگهداری مناسب از کت فوتر خود، می توانید تا سال ها زیاد با زیبایی و کیفیت روز اول از آن استفاده کنید.

 

کاربردی

پارچه فوتر با بافت ساده و فرم شیکی که دارد، بهترین گزینه برای دوخت لباس های روزمره است. شما می توانید از یک کت یا پالتوی فوتر هم در استایل کژوال و هم در استایل رسمی استفاده کنید. این پارچه برای طرفداران استایل مینیمال نیز بسیار مناسب است.

راهنمای خرید پارچه فوتر باکیفیت

برای پیدا کردن بهترین مدل پارچه فوتر ممکن باید نکاتی را به خاطر داشته باشید. این نکات به شما کمک می کنند بتوانید یک فوتر با کیفیت با قیمت مناسب تهیه کنید.

به درخشندگی پارچه فوتر توجه کنید

یقینا تا به حال پارچه های تولید شده از پشم خالص را مشاهده کردید. همانطور کپسول آتشنشانی که می دانید الیاف پشم کاملا مات هستند. پارچه فوتر تولید شده از الیاف پشمی طبیعی و خالص نیز کاملا مات است. این مدل فوتر دوام بالاتری دارد و کاملا شما را گرم نگه می دارد.

در مقابل، الیاف مصنوعی و اکرلیک ظاهری براق دارند. در نتیجه اگر پارچه فوتر مورد نظر شما براق بود می توانید مطمئن باشید دارای الیاف مصنوعی است. شاید این پارچه ها نسبت به فوترهای پشمی ارزانتر و سبک تر باشند اما به سرعت گلوله گلوله شده و پرز می دهند. علاوه بر این، نسبت به مدل های پشمی کمتر از شما در مقابل سرما محافظت می کنند.

به ایستایی پارچه فوتر دقت کنید

اگر به دنبال پارچه فوتر مرغوب هستید باید به ایستایی و وزن پارچه توجه کنید. درست است که این پارچه نسبت به سایر مدل های پارچه های پشمی سبک تر است، اما هنوز ویژگی های یک پارچه پشمی را دارد. در نتیجه مدل های مرغوب این پارچه، وزن بیشتری دارند.

کاملا طبیعی است که وزن بیشتر مساوی با ضخامت و ایستایی بهتر ای

پارچه مخمل و نکات دوخت و برش

پارچه مخمل و نکات دوخت و برش

نکات دوخت پارچه مخمل

پارچه مخمل با لطافت و نرمی که در درون خود دارد، یکی از زیباترین و پرجلوه ترین پارچه ها به شمار می آید. پارچه های مخمل دارای انواع متنوعی هستند که در مصارف گوناگونی مورد استفاده قرار می گیرند. در دوخت انواع لباس های زمستانی و مجلسی این پارچه کاربرد ویژه ای دارد. برای دوخت پارچه مخمل لازم است تا تنظیمات مخصوص چرخ خیاطی با دوخت این پارچه را تنظیم کنید. زیرا دوخت پارچه های مخمل باید بر اساس بافت خاص و ویژه آن و همچنین ضخامت آن ها انجام شود.

انتخاب سوزن مناسب، نخ های مناسب، برش زنی بر اساس جهت خواب و … از نکات ویژه در دوخت انواع لباس با این پارچه هستند که در ادامه با آن ها بیش تر آشنا می شویم.

انواع پارچه مخمل

پارچه های مخمل در انواع مختلفی تولید شده اند که عبارتند از:

  • پارچه مخمل شیفون؛
  • مخمل ساده؛
  • مخمل کش؛
  • مخمل کراش؛
  • مخمل طرح دار نقش برجسته؛
  • مخمل ونوس؛
  • مخمل طرح دار تهی؛
  • مخمل طرح دار پایل آن پایل؛
  • مخمل پانی؛
  • مخمل بقیرا؛
  • مخمل کبریتی؛
  • و مخمل نکری.

در ادامه با ترفندهای دوخت پارچه های مخمل آشنا خواهیم شد.

سوزن مناسب برای دوخت پارچه مخمل

برای دوخت پارچه های مخمل به درستی، لازم است دوخت خود را با سوزن مناسب با سایز درست انجام دهید. معمولا سوزن های نازک برای دوخت پارچه های ظریف و سوزن های ظریف نیز برای دوخت پارچه های سنگین تر کاربردی هستند.

سوزن مناسب برای دوخت پارچه مخمل

در هنگام دوخت این پارچه دقت داشته باشید که طیف نور مرئی از سوزن های باریک استفاده نکنید. زیرا پارچه مخمل ضخیم بوده و سوزن های باریک، برای دوخت این پارچه مناسب نیستند. پارچه های مخمل معمولا از ضخامت متوسط تا ضخیمی برخوردار هستند؛ لذا سوزن های شماره 14 تا 16 سوزن های مناسبی برای دوخت با این پارچه خواهند بود.

معرفی سوزن های مناسب با انواع پارچه مخمل

پارچه های مخمل نازک و سبک برای دوخت به سوزن ژرسه دوزی ارگان اصل ژاپن نیاز دارند. پارچه های مخمل کبریتی آهار دار و ضخیم برای دوخت به سوزن مخصوص ضخیم دوزی احتیاج دارند.

نخ مناسب برای دوخت

نخ مناسب برای دوخت پارچه مخمل

برای دوخت لباس با مخمل بهتر است نخ های درشت را مد نظر قرار دهید. برای نمونه نخ هایی با اندازه ۲.۵ الی ۳ میلی متر، گزینه ای ایده آل برای دوخت با پارچه های مخمل خواهند بود. با انتخاب اندازه مناسب نخ، دوخت شما به خوبی شکل خواهد گرفت و همچنین پارچه نیز دچار فشار نمی شود.

 

نخ های همه کاره که ترکیبی از الیاف طبیعی و مصنوعی می باشند، یکی از بهترین گزینه ها برای دوخت انواع پارچه مخمل هستند.

نکات دوخت

نکات دوخت پارچه مخمل

  • خوب است بدانید که در هنگام دوخت مخمل، دوخت باید به آرامی انجام گیرد. همچنین توجه کنید که هیچ فشاری به پارچه نباید وارد شود. از این رو پدال چرخ خیاطی را به دفعات فشار ندهید؛ زیرا این کار باعث آسیب امواج رادیویی رساندن به پارچه می شود.
  • در هنگام دوخت، پیشنهاد می شود که پارچه را بر عکس کرده و سپس آن را بدوزید. چرا که یک سمت مخمل، پرز دارد و سمت دیگر آن، صاف است. در صورت برش زدن مخمل از سمت دیگر، کار شما راحت تر خواهد بود و برش مرتب و صافی خواهید داشت.

سوزن زدن ممنوع!

سوزن زدن ممنوع!

 

سوزن زدن به پارچه مخمل باعث آسیب رساندن به آن می شود. به همین دلیل پیشنهاد می شود که در هنگام دوخت به پارچه سوزن نزنید. روش جایگزین کاربردی، گیره زدن به پارچه است. پیشنهاد می کنیم که در ابتدا پارچه ها را گیره بزنید تا ثابت بمانند و سپس دوخت را آغاز کنید. فیکس کردن پارچه باعث می شود که دچار کشیدگی نشود و به راحتی بتوانید دوخت خود را انجام دهید.

جای سوزن

این نکته را در نظر بگیرید که جای سوزن روی مخمل می ماند. از این رو در هنگام دوخت این پارچه اطمینان حاصل کنید که قصد باز کردن دوخت را ندارید. یکی از نکات پیشگیرانه که در این خصوص می توانید انجام دهید، در نظر گرفتن 1 الی 2 سانتیمتر جای کشیدگی برای لباس های اندامی است.

قیچی مناسب دوخت

قیچی مناسب دوخت

یکی از مهم ترین ابزار ها در دوخت مخمل، قیچی می باشد. برای آلیاژ چیست دوخت این پارچه از قیچی تیز و استاندارد استفاده نمایید تا پارچه شما صدمه نبیند.

صابون خیاطی ممنوع!

هرگز از صابون خیاطی در خصوص علامت گذاری بر روی

مخمل استفاده نکنید. به این دلیل که رد این صابون در جهت روی پارچه ثابت باقی می ماند.

نحوه برش زنی پارچه مخمل

پیش از انجام برش، تمامی بخش های الگو را با یک علامت فلش از یک سمت و به جهت خواب الگو مشخص نمایید. لازم به ذکر است که روش دوخت پارچه های مخمل خواب دار به جهت خواب آن می باشد. همیشه در ابتدا جهت خواب پارچه را مشخص نمایید و سپس الگوها را بر اساس آن، برش بزنید.نحوه برش زنی پارچه مخمل

به منظور ثابت نگه داشتن الگوها روی پارچه از سنجاق های بلند و نوک تیز استفاده کنید. همچنین در هنگام برش به راه، بی راه و خواب پارچه توجه کنید. زمانی که پارچه را برش می زنید، حداقل یک سانتیمتر زاپاس را برای برش مد نظر قرار دهید.

روش پیدا کردن جهت خواب پارچه مخمل

روش پیدا کردن جهت خواب پارچه مخمل

برای پیدا کردن جهت خواب پارچه، دست خود را روی پارچه بکشید. در جهت خواب این پارچه، سطح نرمی را حس خواهید کرد. همچنین در جهت خواب، پارچه تخت است در صورتی که در جهت مخالف خواب، پارچه دارای حالت زبری است.

نحوه ثابت نگه داشتن لایه ها روی یکدیگر

در هنگام خیاطی توجه داشته باشید که لایه ها روی یکدیگر قرار بگیرند و جا به جا نشوند. پارچه ها در هنگام دوخت ممکن است که جا به جا شوند؛ این امر به این دلیل است که این لایه ها روی یکدیگر تمایل به سر خوردن دارند.

 

یکی از راه های کاربردی برای جلوگیری از سر خوردن پارچه، استفاده از دستمال کاغذی در بین لایه ها می باشد. پس از دوخت می توانید دستمال ها را از لایه ها جدا کنید.

سخن آخر

مخمل یکی از پارچه های لطیف و پر طرفدار در دوخت انواع لباس های مجلسی و زمستانه به شمار می آید. لطافت و ظرافت این پارچه، زیبایی خاصی را به آن بخشیده است. لباس های دوخته شده با این نوع پارچه ها، بسیار چشم نواز و جالب توجه هستند.

به دلیل ماهیت این نوع پارچه، در دوخت لباس با این نوع پارچه لازم است نکاتی را مد نظر مقاومت الکتریکی قرار دهید تا یک دوخت موفقیت آمیز و زیبا را تجربه کنید. برای مثال، جای سوزن روی مخمل می ماند. از این رو بهتر است دوخت خود را به شکلی پیش ببرید که نیازی به باز کردن قسمت های دوخته شده نداشته باشید.

ضخامت این نوع پارچه ها از متوسط تا ضخیم متغیر می باشد. بنابراین سوزن مناسب برای دوخت آن نیز بر اساس این نوع ضخامت تعیین می شود. سوزن هایی با ضخامت 14 الی 16 برای دوخت لباس های مخمل پیشنهاد می شوند. در این مقاله افزون بر این نکات، نکاتی ویژه را در دوخت لباس با مخمل بیان کردیم.