پارچه پولکی را با چه پارچه هایی ترکیب کنیم

پارچه پولکی را با چه پارچه هایی ترکیب کنیم

پارچه پولکی را با چه پارچه ای ترکیب کنیم؟

در سالهای اخیر پارچه پولکی دوباره جایگاه خود را در استایل خانم ها بازیافته است. این پارچه جذاب و خاص در سالهای دور یکی از پرطرفدارترین پارچه های مجلسی محسوب می شد. اما پس از مدتی محبوبیت خود را از دست داد و امسال دوباره با قدرت به دنیای مد بازگشته است. اگر پیگیر ترندهای سال باشید، می بینید انواع مختلف این پارچه دوباره در طراحی لباس های متنوعی مورد استفاده قرار گرفته است. در حقیقت اگر برای بهار 1402 یک پارچه شیک و متفاوت می خواهید، ما پارچه پولکی را به شما توصیه می کنیم. در ادامه این مطلب قصد داریم به آشنایی بیشتر با این پارچه و پارچه هایی که می توانید همراه آن استفاده کنید، بپردازیم. مطالعه این مطلب می تواند برای شما کاربردی و الهام بخش باشد.

تاریخچه پارچه پولکی

اجازه دهید ابتدا اندکی با پولکی بیشتر آشنا شویم. اگر به تاریخچه این پارچه زیبا علاقه مند باشید، بد نیست بدانید اولین نمونه های این پارچه با پولک های ساخته شده از طلا تولید شد. فرآیند تولید این پولک های فلزی و دوخت آنها روی پارچه کاملا با دست انجام می شد. در واقع نام انگلیسی این پارچه (Sequin) در واقع از واژه عربی sikka الهام گرفته شده است. این واژه بعدها به واژه ونیزی zecchino تبدیل شد. در نهایت در اواخر قرن شانزدهم، به کلمه فرانسوی sequin تغییر یافت.

آشنایی با پارچه پولکی و ویژگی های آن

در دهه 1930 اولین کد نویسی مدل های پولک های مدرن تولید شد. این پولک ها از ژلاتین و سرب ساخته می شدند که دوام مناسبی نداشتند. در همان دهه دانشمندی با نام هربرت لیبرمن، اقدام به تولید پولک های پلاستیکی کرد. این پولک ها را به روش های مختلفی به پارچه هایی که به عنوان زمینه در نظر گرفته می شدند، اضافه می کنند. این نوآوری توانست تا مدت ها صنعت مد را تحت تاثیر خود قرار دهد. به شکلی تا امروز نیز پولکی به عنوان یک پارچه مجلسی طرفداران بسیاری دارد.

آشنایی با پارچه پولکی و ویژگی های آن

اگر بخواهیم به تعریف این پارچه بپردازیم، باید گفت این سطح این پارچه با پولک های مختلفی پوشیده شده است. معمولا از پارچه های حاوی الیاف پلی استر و دارای کشسانی برای زمینه این پارچه استفاده می شود. جنس و سایز پولک ها نیز تنوع بسیاری دارد. پولک ها می توانند پلاستیکی یا فلزی باشند. علاوه بر این، در طرح و رنگ و ابعاد نیز تنوع بی نظیری دارند. بعضی از این پولک ها با چسب و پرس روی پارچه زمینه قرار می گیرند و بسیاری با نخ های مختلف روی آن دوخته می شوند.

بعضی از پارچه ها دارای پولک های متحرک و دو رو هستند. یعنی شما می توانید با لمس پارچه جهت خواب پولک ها را تغییر دهید. پارچه های دارای پولک های بسیار بزرگ جزو ترندهای امسال محسوب می شوند. بسیاری از مدل های این پارچه بدن نما است در نتیجه برای دوخت آن به آستر کشی نیاز خواهید داشت. زیر دست داخلی این پارچه معمولا لطیف و لغزنده است. سطح آن نیز به دلیل وجود پولک ها برجسته و گاها زبر خواهد بود. برای شستشوی آن باید دقت بسیاری به خرج دهید و معمولا این پارچه قابل اتو کشی نیست.

4 پارچه فوق العاده برای ترکیب با پارچه پولکی

اگر پارچه پولکی به نظر شما زیادی شلوغ و براق است، احتمالا به دنبال گزینه هایی برای ترکیب با این پارچه هستید. به طور کلی ترکیب پارچه ای جذاب مانند پولکی با پارچه های مختلف، می تواند ایده های خلاقانه ای به شما بدهد. در ادامه قصد داریم به معرفی 4 پارچه جذاب مناسب برای ترکیب کردن با این پارچه، بپردازیم.

 

پارچه ارگانزا و پارچه پولکی

یکی از زیباترین پارچه های مجلسی که می توانید با انواع پولکی ترکیب کنید، ارگانزا است. پارچه ارگانزا در دسته تورها قرار می گیرد. این پارچه زیبا و لطیف یک تور خاص با درخشندگی خیره کننده است. به همین دلیل می تواند به راحتی در کنار درخشندگی پولک ها، جلوه ای خاص به لباس شما بدهد. این پارچه از الیاف پلی استر و ابریشم مصنوعی تولید می شود. با توجه به بافتی که دارد کاملا تنفس پذیر بوده و نازک است. در بسیاری از موارد، از این پارچه به عنوان زمینه پارچه های پولک دار استفاده می شود.

4 پارچه فوق العاده برای ترکیب با پارچه پولکی

پارچه ارگانزا پولک درآمد فصلی دوزی شده نیز یکی از انواع متنوع پارچه پولکی است. این پارچه به عنوان یکی از جذاب ترین پارچه های مجلسی شناخته می شود. برای ترکیب این پارچه با پولکی بهتر است به دنبال مدل های ساده آن باشید. ترجیحا رنگ این پارچه باید به رنگ زمینه پارچه پولک دوزی شما نزدیک باشد. هر دوی این پارچه ها به آستر نیاز دارند و شما را در مرحله آستر کشی چندان دچار چالش نخواهند کرد.

پارچه کرپ

پارچه کرپ یکی از خوش فرم ترین پارچه هایی است که در بازار مشاهده خواهید کرد. این پارچه به دلیل بافت و ایستایی که دارد، برای دوخت لباس های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. انواع مانتو شلوار، کت و شلوار و لباس های مجلسی با پارچه کرپ دوخته می شود. معمولا این پارچه از الیاف ترکیبی مصنوعی تولید می شود. به همین دلیل زیر دستی بسیار نرم و ریزش دار، دارد. ایستایی این پارچه به شکلی است که به راحتی روی اندام شما می نشیند. به همین دلیل از آن برای دوخت انواع دامن، شلوار و شومیز نیز استفاده می شود.

از پارچه کرپ به عنوان زمینه پارچه پولک دوزی شده نیز استفاده می شود. به همین دلیل می تواند انتخاب خوبی برای ترکیب با انواع پارچه پولکی باشد. شما می توانید برای تزئین کت و دامن کرپ خود از پارچه های پولکی به عنوان خرجکار استفاده نمایید. انواع پیراهن های مجلسی با بالا تنه پولکی و دامن های کرپ نیز در بازار موجود است. ایستایی خاص این پارچه ساده در کنار درخشش پولک ها، استایل منحصر به فردی برای شما می سازد.

 

پارچه پولکی و پارچه کرپ حریر

اگر حس می کنید پارچه کرپ برای دوخت و ترکیب با پارچه پولک دوزی اندکی سنگین است، می توانید پارچه کرپ حریر را جایگزین آن کنید. این پارچه حالتی مانند کرپ دارد اما بسیار نازک تر از کرپ است. همانطور که از نام آن پیداست، در دسته پارچه های حریر قرار می گیرد. در نتیجه تنفس پذیری بالایی داشته و بدن نما است. پارچه کرپ حریر از الیاف مصنوعی پلی استر و ابریشم مصنوعی تولید می شود. به طور کلی طراحان از آن برای دوخت انواع لباس مجلسی و شومیز استفاده بهره می برند. ایستایی لخت و ریزش دار آن باعث شده است برای دوخت شومیز با آستین های مدل دار و خاص بسیار مناسب باشد.

پارچه پولکی و پارچه کرپ حریر

کرپ حریر پرورش اندام به عنوان یک پارچه ساده و دوست داشتنی، در ترکیب با پولکی جلوه ای صد چندان پیدا می کند. اگر طرفدار لباس های مجلسی آستین دار هستید، ترکیب این دو پارچه می تواند لباسی شیک و خاص برای شما بسازد. لطافت پارچه کرپ حریر می تواند حس خوبی به پوست شما بدهد. اضافه کردن پارچه پولک دوزی شده به آن نیز استایل شما را خیره کننده و متفاوت خواهد ساخت.

پارچه استات مرلین

یکی از فوق العاده ترین پارچه هایی که می توانید برای ترکیب با پولکی انتخاب کنید، پارچه استات مرلین است. این پارچه شباهت بسیاری به پارچه ساتن دارد. اما آنچه که باعث تمایز آن با انواع ساتن شده، کیفیت بالا و ایستایی فوق العاده آن است. این پارچه درخشندگی اندکی دارد در نتیجه به راحتی بر تن شما می درخشد. در واقع به همین دلیل است که به تنهایی نیز برای دوخت لباس مجلسی مورد استفاده قرار می گیرد. این پارچه از الیاف مصنوعی و سلولزی تولید می شود. زیر دستی بسیار نرم، لطیف و لغزنده دارد.

پارچه استات چربی سوزی مرلین از نظر بافت و درخشندگی انواع مختلفی دارد. برای ترکیب آن با پولکی می توانید از مدل های براق و مات آن بهره ببرید. می توانید مطمئن باشید این ترکیب می تواند یکی از زیباترین لباس هایی که تاکنون داشتید را برای شما به ارمغان بیاورد. زیبایی فریبنده استات مرلین و درخشندگی فوق العاده پولکی شما را در هر جمعی تبدیل به یک ستاره خواهد کرد. استات بدن نما نیست در نتیجه می تواند به عنوان آستر پولک دوزی نیز در نظر گرفته شود.

 

5 نکته کاربردی برای دوخت آسان پارچه پولکی

دوخت این پارچه با توجه به بافت خاصی که دارد، می تواند بسیار چالش برانگیز باشد. مخصوصا اگر یک خیاط تازه کار هستید ممکن است برای کار با این پارچه اندکی نگرانی داشته باشید. به همین دلیل ما قصد داریم در ادامه این مطلب به بیان چند نکته جزئی و کاربردی بپردازیم. در نظر داشتن این نکات به شما کمک می کند فرآیند برش و دوخت این پارچه را برای خود آسان نمایید.

به نوع پولک ها توجه کنید

پولکی با پولک های دوخته شده، نسبت به پولک های چسبی دوام بیشتری دارد. به علاوه در هنگام دوخت نیز نیاز نیست نگران دوام پولک ها باشید. کنده شدن پولک های چسبی می تواند به زیبایی پارچه آسیب بزند. زیرا جای چسب پولک به هیچ عنوان پاک نخواهد شد. در نتیجه اگر پارچه شما دارای پولک های چسبی است هنگام برش و دوخت باید دقت بیشتری به خرج دهید.

جهت خواب پولکی را پیدا کنید

جهت قرار گیری پولک ها می تواند در رنگ و درخشش آنها موثر باشد. به همین دلیل قبل از برش پارچه باید به این نکته توجه کنید. تمام الگوها باید در یک جهت قرار گرفته و دوخته شوند. عدم توجه به این نکته باعث می شود لباس شما در نهایت چند رنگ با سایه های مختلف به نظر برسد.

درزها را از پولک پاکسازی کنید

این نکته کاربردی می تواند اندکی زمان بر باشد اما در زیبایی نهایی کار شما بسیار موثر خواهد بود. برای دوخت بهتر، بهتر است پولک های قسمت درز را جدا کنید. می توانید این پولک ها را کنار گذاشته تا در موقع لزوم به بخش های مختلف اضافه کنید. این کار به شما کمک می کند با سرعت بیشتری لباس را بدوزید. در نهایت در قسمت درزها نیز هیچگونه برجستگی ناخواسته ای مشاهده نخواهید کرد.

برای پولکی آستر مناسب انتخاب کنید

بسته به زمینه و نوع پولک های آن، داخل آن می تواند زبر و آزار دهنده باشد. به همین دلیل انتخاب آستر مناسب یکی از مهمترین مراحل دوخت این پارچه محسوب می شود. اگر زمینه پارچه شما از پارچه های ارگانزا یا ساتن است، احتمالا داخل این پارچه کاملا نرم و لطیف خواهد بود. اما در این صورت باید نگران نخ کش شدن حاشیه و درزهای پارچه باشید. علاوه بر این، آستری که انتخاب می کنید باید کاملا با زمینه پولکی تناسب داشته باشد.

سوزن مناسب را فراموش نکنید

شاید این پارچه در نگاه اول ظریف به نظر برسد اما برای دوخت آن به سوزن ضخیم نیاز دارید. در واقع باید سایز سوزن را بسته به ضخامت پولک ها در نظر بگیرید. در هنگام دوخت این پارچه عجله نکنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد